Hei!
Hvordan festes en limtrebjelke (56x225) mot en limtresøyle (90x90) på best mulig måte?
Tenkte å sage ut 56mm på stolpene og legge opp bjelken. På den ene sidestolpen skal en gavlbjelke festes og sager da ut på den ledden også. Blir det for tynt å feste i (34mm igjen på stolpen)?
Hvilke skruer bør jeg bruke? Vil helst slippe beslag.
Hvordan festes en limtrebjelke (56x225) mot en limtresøyle (90x90) på best mulig måte?
Tenkte å sage ut 56mm på stolpene og legge opp bjelken. På den ene sidestolpen skal en gavlbjelke festes og sager da ut på den ledden også. Blir det for tynt å feste i (34mm igjen på stolpen)?
Hvilke skruer bør jeg bruke? Vil helst slippe beslag.
Beste svar
Gjør som du har tenkt. I hjørnet blir de stabile uansett, når du skrur sammen limtrebjelkene. Den biten som blir igjen 34x34, er nok til å holde det på plass.
Når du skrur gjennom 34 mm og inn i limtreet er vel skrue 80x6 passende. Kanskje 4 stk per punkt. Forbor så det ikke sprekker.
For å skru sammen bjelkene i hjørnet kreves noe kraftigere, det holder ikke like godt i tverrenden. Der ville jeg brukt 4 stk 140x6 eller tre stk 140x8 skruer. Kanskje forboret også her i den første bjelken. Mye lettere å få det bra da.
Når du skrur gjennom 34 mm og inn i limtreet er vel skrue 80x6 passende. Kanskje 4 stk per punkt. Forbor så det ikke sprekker.
For å skru sammen bjelkene i hjørnet kreves noe kraftigere, det holder ikke like godt i tverrenden. Der ville jeg brukt 4 stk 140x6 eller tre stk 140x8 skruer. Kanskje forboret også her i den første bjelken. Mye lettere å få det bra da.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Fästa bärlina för altan/veranda mot i övergången mellan trä och betong
Altan & Uteplats -
Trädäck på marksten. Bör/måste man fästa bärlinan mot huset?
Altan & Uteplats -
Litet däck/kaffetrapp. Fästa 95x95 stolpe mot 45x170 bärlina/golvregel?
Altan & Uteplats -
Lämplig skruv för att fästa bärlina mot stolpe
Lösvirke & Timmerhus -
Fästa bärlina mot husvägg?
Altan & Uteplats