Hei, for lenge siden før jeg bodde i huset ble trappeavsatsen bygget inn med ekte vegger, vinduer og ytterdør og ble på den måten en slags hall for hallen. Det eneste problemet var at hele avsatsen består av betong og rommet under var et uisolert lager som gjorde at gulvet ble iskaldt om vinteren og avkjølte dermed hele rommet ovenfor. Nå har jeg gjort dette rommet om til den "ordentlige" hallen og måtte derfor utbedre dette. Jeg har haket bort hele gulvet og tenker å bygge opp nytt av trelekter med isolasjon og gulvvarme. Omtrent 16 cm under det gamle gulvnivået kommer dørbladet til lageret under, så jeg er litt begrenset angående byggehøyde, dessuten var allerede takhøyden i lageret ganske lav så jeg ønsker helst å ta så lite som mulig av denne. Det gamle betonggulvet var omtrent 13 cm tykt. Tanken var å bygge med 120-lekter da spennvidden bare er 1,6 meter.

Dilemmaet jeg har er at jeg har litt vanskelig for å bestemme meg for hvordan jeg skal feste bærelisten på best mulig måte. Det gamle betonggulvet/avsatsen hadde en slags skrå kant støpt mot alle tilgrensende vegger som nå er litt i veien. Jeg begynte å hakke bort hele kanten noen steder slik at jeg kom i flukt med grunnmuren, men jeg ble litt tvilende om jeg skaper sprekker i betongen som svillen hviler på. Skal man trimme den fremspringende kanten så flat man kan, eller skal man rett og slett hakke den bort helt slik at jeg kommer i flukt med grunnmuren som svillen ligger på? Hvis jeg hakker bort hele kanten, kan jeg da skru bærelisten direkte i svillen, eller er det bare en dum idé?

Konstruksjonen fremgår noe av bildene og består nederst av murt lettbetong med en støpt betongsarg på toppen som endelig svillen hviler på.

Utsprengt betongkant med støpejernsstenger og strømledning, del av renoveringsprosjekt med fokus på gulvisolering og bærlineplassering.
Kant av betong vegg; delvis fjernet for ombygging. Viser armeringsjern og skadet mur med eksponert innsiden av veggen for renoveringsarbeid.
Veggen med fjernet betongkant, avslører betongstruktur og delvis murverk under en dørkarm, med en kabel hengende i forkant.

Litt vanskelig å gi råd ettersom man skulle ønske å vite hvordan betongen slutter/fortsetter. En variant er å gjøre seg uavhengig av de ujevne betongkantene ved å plassere en eller flere bjelkelagre på en eller annen form for pilar (stål/limtre/konstruksjonsvirke) som står på det nedre gulvet og som er låst i lettbetongveggen.

Takk for svaret. Oppdaget at jeg hadde misforstått konstruksjonen litt alikevel. Det jeg nevnte som bunnsvillen i mitt første innlegg var egentlig bare en horisontal list oppå den ekte bunnsvillen som lå skjult bak all betong. Da jeg fjernet ytterligere betong, fant jeg den ekte bunnsvillen som hvilte direkte på grunnmuren av lettbetongen. Så jeg fjernet rett og slett all betongen og fikk da i stedet en rett og fin murt kant å legge bjelkelagssiden på. Bjelkelagssiden på motsatt vegg vil derimot ha litt samme problem, så jeg skal eventuelt prøve å gjøre som du beskrev.
Gammel veggkonstruksjon med avdekket treverk over grunnmur og synlig betongkant, delvis fjernet for renovering.

Så bra! Om du trenger mer plass for å legge opp bærebjelken (jeg kan ikke helt vurdere hvor dyp den frie kanten er) så er det bedre å sage bort en del av den gamle syllem enn å lage hakk i bærebjelken på undersiden. Legg bærebjelken på syllpapp.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.