Vurderer sterkt å bygge en pergola i solhjørnet vårt som deretter skal kompletteres med en vanntett uttrekkbar duk under for sol- og regnbeskyttelse.
Den ene gavlen må jeg feste i fasaden (skallmur av tegl) og en stolpe vil stå fritt på muren som ringer inn uteplassen. Problemet er det siste hjørnet siden garasjeveggen er den andre veggen i vinkelen, og takutspringet/takrenna slutter ~2m over bakken. Jeg kan altså ikke feste i veggen for da blir pergolaen for lav. Det hadde derfor vært praktisk å sette opp alt litt på taket (~40 grader takvinkel).
Noen forslag til løsning?
Mine eneste forslag hittil er:
-en takbro som man fester bjelkene i. Dog ikke pent, og spørsmålet er om det holder.
-Sette ytterligere en stolpe utenfor takutspringet. Kjipt dog å få en stolpe 50 cm fra veggen.
Se bilde av problemet nedenfor (dårlig mobilbilde, vanskelig å ta bilde når solen skinner). Innfestingen i teglveggen skulle altså begynne noe til venstre for det lille vinduet og slutte over det store vinduet til høyre i bildet. Taket til venstre er der jeg ville trenge å legge opp det ene hjørnet (det skal være et visst fall mot bildet for at vannet skal renne av, duken skal trekkes fra venstre->høyre).
Du bør ikke bruke garasjetaket for innfesting. Pergolaen bør konstrueres slik at den fjerde stolpen flyttes ut, dvs plasseres eksentrisk/usymmetrisk. Det vil kreve noen forsterkninger. Legg ut en skisse av pergolaen din så kan du få mer konkrete synspunkter.
Dessverre har jeg ikke fått opp noen 3D-modell av huset mitt ennå, så her kommer noen raske skisser basert på originaltegningen. Det svarte tykke streket er muren som avgrenser vår uteplass. Marken skråner ned mot veien etter muren.
Problemet med å sette opp en stolpe til er at den havner midt i veien der man vil gå fordi den plasseres 50 cm fra veggen og passasjen bare er rundt 1 m bred.
Bra skiss! Säger allt man behöver veta. Det finns fler tänkbara lösningar, lite beroende på vilken sorts tak du tänker dig. Du kan ställa en stolpe längst ut på muren och lägga en balk på den som går in i hörnet. (Se bif skiss) Sedan lägger du takbjälkarna på den i något sned vinkel och låter dem vara fria i den ände som ligger över garagetaket. Du kan också laborera med taklutningen. Det bästa är väl att låta vattnet rinna av på garagetaket som redan har hängrännor.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.