Jeg tenkte å bygge et tak over inngangen i metall på 4x2m og tenkte å feste det i terrassebordene som går rundt huset. Jeg hadde ikke tenkt å støpe eller sette ned plinter siden det er så lavt, men tenkte å la stolpene til taket festes i bærebjelken på terrassen som igjen hviler på belegningsstein. Altanen burde vel veie tilstrekkelig mye til at man slipper å sette plinter?
Jeg har gjort det samme på baksiden, men der er det kun en pergola uten tak, så jeg tenker at det bør fungere like bra med et metalltak.
Nå ser det jo stabilt bygd ut men hvordan er det med underlaget?
Bærbjelkene ligger på markstein. Så langt ingen problemer. Hva ligger marksteinen på? Er det drenert med makadam eller singel fra huset ut til der terrassen slutter? I så fall går det nok bra.
Ligger marksteinen på jord så avhenger det av hvor godt pakket jorden er... er det steinhard leire så er det også rolig vil jeg si.
Det blir uansett noen hundre kilo (?) som kommer til å belaste stolpene/bærbjelker/marksteinen...
Personlig ville jeg satt søyler "bare for å". Søyle med litt betong rundt (vann ned tørrmørtel rundt i hullet bare). Det går jo an å få dem ned under nivået på terrassen så de ikke synes. Skal innrømmes at jeg fortsatt hater å sette søyler
Nå ser det jo stabilt bygget ut, men hvordan er det med underlaget?
Bærbjelkene ligger på belegningssteinen. Så langt, ingen problemer. Hva ligger belegningssteinen på? Er det drenert med makadam eller singel fra huset ut til der tredekket slutter?
Takk for ditt svar. Ja, huset er bygget i 2019 med ny støttemur og det ligger et tykt bærelag under der trallen skal stå, så det bør ikke bli noen bekymringer med setninger. Jeg hater også å styre med søyler
Ikke glem at du med snøfikkene (av vind) på den konstruksjonen mot en høyere bakliggende gavlvegg vil belaste grunnmuren med noen tonn snø også avhengig av hvilken snøsone du bor i...
Det handlar väl inte om vad altanen väger utan om hur stabilt underlag den har. Lite svårt att veta hur stabilt "vilar på marksten" är hos dig.
Om du tänker ca 50 cm välpackat bärlager av makadam som ligger på ca 100 cm fyllnadsmassor med mycket sten. Skadar ju förstås inte att sätta plintar där stolparna för att vara på den säkra sidan.
Ingenjören skrev:
Glöm inte bort att du med snöfickan (av vind) på den konstruktionen mot en högre bakomliggande gavelvägg kommer belasta grunden med några ton snö också beroende på vilken snözon du bor i...
Om du tenker ca 50 cm godt pakket bærelag av pukk som ligger på ca 100 cm fyllmasser med mye stein. Skader jo selvfølgelig ikke å sette søyler der stolpene for å være på den sikre siden.
Snøsonen 3,5. Hvordan bør man beregne denne "snølommen"?
Da skjønner jeg hvorfor du ikke "bare graver ned" et par søyler
men det går med en hånddrevet søylebor hvis man vil plage seg. Jeg har gravd ned ca. 15 søyler gjennom bærelag. Det var gammel hederlig pukk dessuten. Tar litt tid, men det går. Du har jo sikkert sånt der moderne bærelag av mindre stein...
Da forstår jeg hvorfor du ikke "bare graver ned" et par pilarer
men det går med en hånddrevet pilarbor om man vil plage seg. Jeg har gravd ned ca. 15 pilarer gjennom bærelag. Det var gammeldags makadam dessuten. Tar litt tid, men det går. Du har jo sikkert sånn der moderne bærelag av mindre stein...
Ja jeg tar nok og setter pilarer der stolpene skal stå så er jeg på den sikre siden. Mine stolper til taket blir 2 stk skrulimte 45x145 bjelker. Jeg finner bare 3" eller 4" pilarer og 3" er jo 76 mm og 4" er jo ca 100 mm så mine stolper på 90 mm kommer jo til å glippe.
Eller skal jeg montere bærebjelken til terrassen på pilarene og deretter stolpene på bærebjelken i sin tur?
Bare for å vise hvordan jeg gjorde det om noen er interessert. Jeg gravde ned to fundamenter til slutt der de ytre stolpene står. Der midtfundamentet skulle ligge var det en gigantisk stein som var umulig å få bort uten maskinhjelp, så midtstolpen fikk hvile på en markstein, men det føles veldig stabilt.