Jeg holder på å bygge et Attefallshus hvor gulvbjelkene hviler på bjelkelag som sitter på søyler, veldig likt bildet nedenfor. Huset er ca 4x6m, gulvbjelkene 45x170 og bjelkelagene (3 stk) 45x95. Trenger / skal / bør man feste husets gulvbjelker i bjelkelagene med f.eks. vinkeljern eller kan selve huset "ligge helt løst" på bjelkelagene? Jeg har ingen følelse for om en storm eller noe annet kan flytte et hus....
Kanskje pleier man å feste bjelkene bare på bjelkelaget i midten for å hindre at de svaier fra side til side, men det burde jo løse seg når man legger innergulvet (kommer til å ha massivt furugulv)?
Har googlet en hel masse uten å bli klokere. Det hadde vært veldig interessant om noen vet hvordan man "skal" gjøre eller pleier å gjøre. Takk på forhånd.
Jeg brukte balksko for å kunne ha litt høyere takhøyde. Hvis du setter dem oppå, kan du jo bruke vinkeljern, men tror uansett at det holder å skru inn et antall skråskruer.
De skal absolutt festes. Du kan bruke vinkeljern eller såkalte gaffelankre. Bruk ankerspikere eller ankerskruer. Ikke senk gulvbjelkene mellom bjelkene. Da mister du i stivhet som må kompenseres med større dimensjoner.
Takk for svar!
Ok det virker som de skal festes altså. Gjelder det på alle steder hvor gulvbjelkene krysser bærbjelkene, dvs 3x12=36 vinkeljern for min del? Eller holder det med hjørnene og midten typ? Eller annenhver gulvbjelke i det minste?
Takk for svar igjen =) Det er ingen som har noen annen synspunkt uten det er bare å kjøre? Høres vel drastisk ut med 36 festepunkter synes jeg men better safe than sorry...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.