Håper noen kyndige kan hjelpe meg med dette. Jeg har surfet rundt litt på forumet uten å finne den infoen jeg trenger.

Vi skal bygge ut huset med en farstu. Gravd et hull og lagt i grus, deretter skal vi støpe en sokkel og mure opp en torpargrunn.

Mannen jeg lever med påstår at vi IKKE skal feste noen armeringsjern i den eksisterende bygningen, men la utbyggingen stå "fritt" ved siden av. Dette høres helt vanvittig ut i mine ører, har jeg feil???

Han sier at vi ikke skal armere det sammen på grunn av utbyggingen ikke er like langt ned som resten av huset (kjeller).

Takknemlig for svar så jeg kan sove roligere om nettene :confused:

I
Din mann har helt rett. Man unngår lengst mulig å blande sammen nytt og gammelt hvis det går å unngå.

For det første har huset satt seg ferdig over X antall år. Det gjør ikke et tilbygg på kortere tid. Sammenføyes det med huset risikerer dere at tilbygget river fra hverandre det gamle huset i tilslutningen.

For det andre skiller man tilbygget av samme årsak til eksisterende hus med en såkalt generalskjøt, og kun i de delene (spesielt taktilslutningen) der man ikke kan unngå å hekte sammen tilbygget med eksisterende hus, fikser man en leddskjøt. Alt for at tilbygget skal kunne bevege seg fritt uavhengig av den eksisterende bygningen.

Det finnes altfor mange tilbygg gjort, som ikke bare skiller i nivået for fundamenteringen, men som også er sammensmeltet med eksisterende bygning med kraftige setningssprekker som sluttresultat. Det spiller da ingen rolle at man har forsøkt med dybler i skjøten (som bare klarer horisontalkrefter) og lignende metoder. Det er ikke i den retningen den største faren ligger for setninger. Det er vertikalt.

Blir tilbygget gjort med omsorg og frittstående/frikoblet fra huset, unngås det meste av setningene i den eksisterende bygningen. Men det går nesten aldri å unngå mindre sprekker innendørs. Derfor er det bra å ha en trelist i overgangen mellom nytt og eksisterende, så den lett kan byttes ut etter 5-10 år når de største setningene er overstått. (Man pleier å regne med at de er helt borte ved 93% kompresjon av undergrunnen.)

ok, takk så mye for ditt raske svar!!!!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.