Hei,
Jeg har klart å fjerne all tapet i alle rom og tenkte å kle med renoveringsgips for å få en fin og glatt overflate, veggene er av lettbetong og vanlig betong med et lag sparkel på fra før.
Hvordan fester jeg platene enklest? Har lest litt her og der at man skal bruke pussmørtel til å feste med på betongveggen og flislim på lettbetongen.
Er det risiko for fuktproblemer hvis jeg fester platen mot yttervegger dersom alle ytterveggene er av betong?
Jeg har klart å fjerne all tapet i alle rom og tenkte å kle med renoveringsgips for å få en fin og glatt overflate, veggene er av lettbetong og vanlig betong med et lag sparkel på fra før.
Hvordan fester jeg platene enklest? Har lest litt her og der at man skal bruke pussmørtel til å feste med på betongveggen og flislim på lettbetongen.
Er det risiko for fuktproblemer hvis jeg fester platen mot yttervegger dersom alle ytterveggene er av betong?
Yttervegg i kjeller er big no no, over bakken så skal det funke. Kjør med gipsbruk http://www.bauhaus.se/gipsbruk-25-kg.html
Klikk på og dra ut med 10ans fixkam. Sitter bergstøtt, men det krever at veggene ikke buler ut/inn for gipsbruket slipper da. I så fall er det bedre med 13 mm gips som er litt stivere, da kan du "rette" veggen.
Klikk på og dra ut med 10ans fixkam. Sitter bergstøtt, men det krever at veggene ikke buler ut/inn for gipsbruket slipper da. I så fall er det bedre med 13 mm gips som er litt stivere, da kan du "rette" veggen.
Dette handler om en leilighet som ligger en halv etasje opp. Jeg har ikke merket at det er bulk i veggen. Hva klassifiseres som for mye inn- og utbulking?
Per_2014 skrev:Yttervegg i kjeller er big no no, over bakken så skal det funke. Kjør med gipsbruk [lenke]
Klikk på og dra ut med 10ans fixkam. Sitter berghardt, men det krever at veggene ikke bulker ut/inn for gipsbruket slipper da. I så fall er det bedre med 13 mm gips som er litt stivere, da kan du "rette" veggen.
Legg en langpass langs veggen, vanskelig å si hvor mye som er ok. 10mm burde man kunne fylle ut med gipsbruk uten at det skal være noen fare. Er det mer ville jeg kjøre litt bruk først og jevne ut, la det tørke og så på med gipsplatene med gipsbruk.
Bland gipsmørtelen litt løsere enn for pussing når du skal "lime" så går det enklere. Ta opp en klatt på sparkelen eller fixkammen og sving den opp og ned og "dallre" den litt. Henger gipsmørtelen igjen uten å endre form er det bra.
Forsøk å få platen på rett sted med en gang, den suger seg fast kraftig og det er veldig vanskelig å få den løs hvis det blir feil (eller feil størrelse). Skru inn noen dobbelgipsskruer her og der inn i lettbetongen hvis platene glir ned, men ikke skru så langt at hodet trekker inn i gipsen (da blir det en bule innover).
Forsøk å få platen på rett sted med en gang, den suger seg fast kraftig og det er veldig vanskelig å få den løs hvis det blir feil (eller feil størrelse). Skru inn noen dobbelgipsskruer her og der inn i lettbetongen hvis platene glir ned, men ikke skru så langt at hodet trekker inn i gipsen (da blir det en bule innover).
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvilket monteringslim til Regina innertak (6mm)?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste 6,5 mm tykt masonite innertak: stifteklemmer 11 x 14 x 1,3 mm?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Dykkertstørrelse for å feste innerpanel i 16mm Kryssfiner/spredt panel
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi