Har et skråtak i dag (som jeg har revet inn til råsponten) med 4 synlige taksperrer på CC ~960 mm. Skal bygge på med 45x45 liggende lekter for å få plass til litt mer isolasjon. 45x45 lektene er tenkt satt med CC 600 mm. Hver 45x45 lekt vil altså ha 4 innfestingspunkter. På disse lektene vil det bli festet en dampsperre og etter det, stående 28x70 lekter med CC 300 mål for gips. Mitt spørsmål er hvordan man best fester 45x45 lektene som vil "bære" lektene + gips. Holder det med 1 skrue per taksperre, dvs 4 skruer per lekt, eller er flere å anbefale? Dimensjon på skrue? Vurderer 6x80 C4 (mest fordi jeg har litt slike til overs). Er dette tilstrekkelig, eller er det bedre med grovere med så få innfestingspunkter?
6x80 fungerer fint. Helst ikke helgjengede. De trekker sammen materialet litt dårligere. Det holder trolig med 4 skruer per bjelke. Alternativt setter du to skruer litt på skrå i hver takstol. Da helst med litt lengre skruer.
Er man likevel litt bekymret kan man investere i et vinkeljern på innsiden. Koster vel en 6-7kr per stykk pluss litt småskruer.
Jeg har sikkert misforstått hva du skal gjøre, men man pleier vel å bygge opp selve takstolen for å få plass til mer isolasjon, da kan du skru så mange skruer du vil. Glesen setter du deretter vinkelrett mot takstolene.
Jeg har sikkert misforstått hva du skal gjøre, men man pleier vel å sala på selve takstolen for å få plass til mer isolasjon, da kan du skru hvor mange skruer du vil.
Du setter lektene deretter vinkelrett mot takstolene.
[bilde]
Rommet er ikke så stort, så jeg vil ikke bygge på for mye, en annen grunn er at jeg kommer til å legge 120 mm isolasjon mellom takstolene og 45 mm isolasjon vinkelrett mot denne (i de nye lektene) og på den måten redusere kuldebroen litt.
Er det masonitt du har brukt for oppbyggingen av luftespalten? Selv tenkte jeg å bruke vindsperreduk til det ytre laget og papp som indre lag. Kommer til å bruke linisolasjon.
Bildet er lånt, ville bare vise hvordan jeg mener.
Om du vil skru fast dem med dine 6*80 så må du som sagt forbore, 5*100 synes jeg føles bedre om man ikke orker å bore.
Få 80 mm skruv som har 45 mm halslengde. Jeg hadde forboret og dratt i doble skruer eller kjøpt 6,0x120 mm. Du tror ikke luftspalten trykkes sammen når du isolerer mot duken?
Få 80 mm skruv som har 45 mm halslengde. Jeg hadde forboret og trukket i doble skruer eller kjøpt 6,0x120 mm. Du tror ikke luftspalten trykkes sammen når du isolerer mot duken?
Tanken har slått meg men jeg skrur 25x35 lekter på hver side mellom takstolene samt 1 lekt i midten av rommet for å forhindre at isolasjonen trykker vindsperren mot råsponten. Jeg håper dette vil være nok til å iallfall ha minst 20 mm spalte der isolasjonen kanskje trykker litt ekstra.
Så pleier jeg også å gjøre, men jeg bruker oljeherdet masonitt for å lage luftspalten...
Ble anbefalt duk i stedet for masonitt i forbindelse med linisolasjon, argumentet var at masonitt er for tett. Hva som er riktig vet jeg ikke men i dette tilfellet (ca 11 m2 skråtak) tenkte jeg å følge anbefalingen fra isolina.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.