En har lest en masse bra, er det på tide å stille det første spørsmålet.

Jeg skal bygge et plankegjerde rundt tomten og har en idé angående innfestingen av stolper som jeg vil drøfte med dere.

I dag har jeg et gjerde rundt tomten som sitter på gamle hederlige stålstolper som er faststøpt i betongsøyler. De har sittet der lenge, vi flyttet inn for 12 år siden og de var ikke direkte nye da heller.

Det jeg lurer på er om jeg kan sage av stolpene langs betongen og deretter stikke ned en stolpesko og fylle på med betong. Jeg stakk ned en målestokk i stolpen og det finnes ca 15-20 cm hulrom å støpe i, og diameteren er ca 4 cm.

Søylene sitter som fjell, og hvis man kan unngå å grave dem opp bare for å støpe nye søyler, ville det vært ganske greit.

Gjør jeg det for lett for meg selv, og vil plankegjerdet ramle ved første vindkast, eller tror dere det kan fungere?

Plankegjerdet vil være 180 cm høyt, legger ved tegning av plankegjerdet og en rask skisse av hvordan jeg tenker.

• Tegning av et plank: Front- og sidevisning av et plank med horisontale bord, plassert mellom to stolper. Planket er 180 cm høyt.
  • Diagram av et stolpefeste hvor en stolpsko er satt i en eksisterende betongplint, med et tomrom for ny betong rundt stolpskoen.
tompax
RikDem RikDem skrev:
En ha lest en masse bra er det på tide å stille første spørsmålet.

Jeg skal bygge et plank rundt tomten og har en idé angående innfestingen av stolper som jeg vil diskutere med dere.

I dag har jeg et gjerde rundt tomten som sitter på gamle hederlige stålstolper som er faststøpt i betongpilarer. De har sittet der lenge, vi flyttet inn for 12 år siden, og de var ikke akkurat nye da heller.

Det jeg lurer på er om jeg kan sage av stolpene langs betongen og så stikke ned en stolpesko og fylle på med betong. Jeg stakk ned en målestokk i stolpen, og det finnes ca 15-20 cm hulrom å støpe i, og diameteren er ca 4 cm.

Pilarene sitter som fjell, og kan man slippe å grave opp dem bare for å støpe nye pilarer, ville det vært ganske fint.

Gjør jeg det for lett for meg, og vil planket rase ved første vindkast, eller tror dere det kan fungere?

Planket kommer til å være 180 cm høyt, legger ved tegning av planket og en rask skisse på hvordan jeg tenker.
Det avhenger litt av hvor langt ned eksisterende pilarer går, men ideen er jo fornuftig, og jeg ville nok prøvd å gjøre det sånn fordi fremgangsmåten er så utrolig enkel. Går det galt, kan man jo bare grave rundt dem og støpe rundt slik at de blir der, men sier du at de sitter som fjell så burde det holde godt allerede fra starten av, synes jeg.

Jeg synes ikke du har noe å tape på å gjøre det på den måten som du beskriver.

Kapp av stolpene så langt det går, sett ned stolpeholderne så langt det går, fiksér dem i riktig posisjon slik at de er i lodd og vater, og hell i ekspanderbetong. Du må prinsipielt bruke ekspanderbetong for at dette skal bli bra.
Dekk gjerne med litt plast rundt og vann de neste 2-3 dagene så støpingen blir riktig bra.

Tror det kan bli topp dette. Det eneste som kan skje er vel at selve metallgodset fra de avkappede stolpene begynner å ruste rundt støpingen, men det er vel et fremtidig problem i så fall. Av samme grunn synes jeg du kan helle på såpass med betong at det med god margin dekker metallen, så slipper den å bli utsatt for mye fukt. Husk at ekspanderbetong renner noe utrolig, så lag en liten fordamning av jord eller lignende rundt, så betongen blir der og dekker metallen.

Håper dette blir ditt beste svar! Lykke til med prosjektet! :)

Du trenger minst to innfestinger for stolpen, ellers vil du aldri få stabilitet. Bruk denne typen, så vil det bli betydelig mer stabilt. https://www.byggmax.se/plintjärn-p729168
Betongfundamentene kan du bruke hvis de sitter så stabilt som du beskriver det.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
tompax
Fel av Åke Fel av Åke skrev:
Du trenger minst to innfestinger for stolpen, vil aldri få stabilitet i det ellers. Bruk denne typen så vil det bli betydelig mer stabilt. [lenke]
Betongplintene kan du bruke om de sitter så stødig som du beskriver det.
Men han kan umulig få ned 2 slike, med 95 mm mellomrom (stolpens tykkelse), i de eksisterende plintene. Han kan kun få ned stolpeholdere med en sentrert stang.

Det han kan gjøre, er å gjøre som jeg skrev, og i så fall komplettere med diagonalstag som forankres til nye fundament ca. 30-40 cm innenfor planket. Disse kan man deretter feste på hver stolpe, annenhver stolpe, eller hver tredje stolpe, litt avhengig av hvor stabilt det er fra starten. Er det veldig stabilt, kan det kanskje være nok med hver 3. stolpe. Er det veldig vinglete, ja, da er jo hver stolpe passende, osv.

Claes Sörmland
Plank på stolpesko er en ustø vingling. (Jeg har testet.)

Minst to stolpejern som skrus fast på hver side av stolpen om det skal bli stabilt. Eller støp fast den trykkimpregnerte stolpen direkte i bakken.

• Liker
Fel av Åke
  • Laddar…
Bygge med stolpesko for et 180cm høyt plank er bare å glemme. Det vil svaie ekstremt og bøye seg ved et lite vindkast....

Selvfølgelig kan du stive det med diagonale støtter, men hvor pent er det?

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.