Oi den ser sterk ut! Den ser jo ut som at den klarer en hel del.
Men jeg har et spørsmål jeg ikke helt har fått svar på. Veggen føles veldig porøs og noen har foreslått puss som overflatemateriale. Jeg tenker at hvis det er puss så må jeg på en eller annen måte komme bak pussen med pluggen, inn i lettbetongen. Men hvis det er lettbetong så holder det at jeg borer samme dybde som pluggen. Akkurat det faktum at jeg kunne slå inn en treskrue uten problem, kan man gjøre det i lettbetong?
Jeg vet at du har svart at du tror det er lettbetong, men jeg bare lurer på om man kan slå inn en treskrue i materialet?
Gjorde nettopp en oppdagelse i et hull i en av innvendige vegger. Det er to materialer der inne. Et grått materiale innerst som ser ut til å være det veggen består av og utenpå det 2 cm av et mer gulgrått/lysebrungrått materiale. Kan det være lettbetong og puss kanskje? Eller lettbetong og gips?
Ok da må det jo være lettbetong, for jeg antar at man ikke kan hamre inn en treskrue i vanlig betong? Da må jo veggen være som følger: Først to cm av hva det nå er, så lettbetong. Jeg må altså bore hullet 2 cm lenger enn pluggen for at jeg skal få den helt inn i lettbetongen? Alternativt bruke plugg som denne, der den utvidende biten begynner et stykke inn. https://www.hilti.se/medias/sys_master/images/h6d/9208262459422/23252_APC_ORIG.jpg Så må det være, ikke sant?
Gjorde en oppdagelse, vet ikke om det spiller noen rolle. Men plugghullet som jeg så i, på kjøkkenet deler ikke samme vegg som stua. Det er et bad mellom. Veggen er rundt 9-10 cm tykk. Er det risiko for at det går rør der inne? Med tanke på at det er et bad på den andre siden? Kan jeg bore uten risiko?
Planløsning med kommentar: https://ibb.co/cOcLQ5
Ble kanskje litt uklart, det jeg mener er at på andre siden av innerveggen er det et baderom. Finnes det risikoer ved å bore i en slik vegg? Kan det gå vannrør i veggen? Veggen er 9-10 cm tykk.
I den veggen du skal bore i bør det ikke finnes vann. Sjekk med eieren av eiendommen og benytt anledningen til å spørre hvordan veggene er oppført hvis du føler deg usikker.
Hei! Jeg spurte huseieren, og han visste ikke siden det ikke finnes eksakte tegninger. Men han trodde som deg at det ikke burde gå noen rør der. Han sa imidlertid at jeg gjør det på egen risiko, og hvis noe skjer, blir jeg ansvarlig. Men det er jeg innforstått med.
Greia er at både servant og toalett er festet på veggen mot kjøkkenet. Det eneste som er festet på veggen mot stuen er en dusj, og rørene dens går rett opp i et undertak. Et sånt tak http://image.basekit.com/bkpam261176_undertak.jpg
Så man kan jo tenke seg at rørene fortsetter over undertaket og kobles til på den andre siden av rommet. Eller hvorfor skal man ellers ha et undertak om ikke for å skjule rør? Om det er vannrør, bør de være i metall(?) og da burde jeg oppdage det når jeg borer, eller hva? Da burde det plutselig stoppe. Og er det avløpsrør, så er vel de i plast, og da burde jeg merke at det plutselig blir mye lettere å bore om jeg har kommet igjennom et. Da er vel skaden allerede gjort. Men jeg vet imidlertid at det går avløpsrør i den andre veggen, så det ville vel vært merkelig om det gikk avløpsrør i to vegger? Leietakeren over meg sitt avløp går ned i veggen bak toalettet. Så da må jo veggen mot stuen være fri for rør. Om det ikke er vannrør der. Men det blir jo ikke noe problem, for det oppdager jeg når jeg borer. (Om det er i metall altså.) Er det i plast, blir det vannskader om jeg tilfeldigvis punkterer et.
Hva tror dere?
Er det vanlig forresten med vannrør i plast?
Tenker at jeg starter nå. Jeg begynner med den bakre veggen. Tar taket sist.
Et spørsmål, gulvet er linoleumgulv. Kan jeg legge en list direkte på det eller trenger jeg et beskyttelse under? Tenker om det blir noen merker? Hvor bred list tror dere er tilstrekkelig å ha på gulvet? Jo bredere jo mer sprer man jo ut lasten på gulvet. Holder det med 120 mm eller skal jeg ha bredere?
Et annet spørsmål er: Trenger jeg å ventilere denne veggen akkurat som de fremre hjørnene? Det vil si lage en kanal der luft kan sirkulere. Det er omtrent 20 luftspalte mellom ullen og veggen men ingen åpning der luften kan komme inn. Trengs det på denne veggen?
/Jens