5.967 lest ·
42 svar
6k lest
42 svar
Fest glassull i taket uten å bore, mulig?
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 966 innlegg
45x145 tror jeg blir bra.
Takk for svar! Har et til spørsmål som gjelder noe helt annet.
Jeg kommer til å ha tykt med glasull i de fremre hjørnene også. Akustikeren snakket om noe med at å ha isolasjonsplater mot en yttervegg kunne skape kondens i veggen og mugg. I og med at den indre veggen blir varmere enn den ytre på en eller annen måte. (usikker på akkurat hva han mente) Han er ikke snekker og visste ikke om det blir et problem i mitt tilfelle.
Men hva tror dere? Veggen er 4,25 m bred og kommer til å være dekket av glasull 118 cm på hver side. Kommer det til å bli et problem? Jeg vet at en på et annet forum sa at veggen hans ble helt svart når han tok bort sine hjørneabsorbenter. Bør jeg bekymre meg?
Jeg kommer til å ha tykt med glasull i de fremre hjørnene også. Akustikeren snakket om noe med at å ha isolasjonsplater mot en yttervegg kunne skape kondens i veggen og mugg. I og med at den indre veggen blir varmere enn den ytre på en eller annen måte. (usikker på akkurat hva han mente) Han er ikke snekker og visste ikke om det blir et problem i mitt tilfelle.
Men hva tror dere? Veggen er 4,25 m bred og kommer til å være dekket av glasull 118 cm på hver side. Kommer det til å bli et problem? Jeg vet at en på et annet forum sa at veggen hans ble helt svart når han tok bort sine hjørneabsorbenter. Bør jeg bekymre meg?
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Når du bygger "superchunks" lar du en luftspalte være nærmest veggene slik at det blir en ventilert konstruksjon. Lydabsorpsjonen vil endres ytterst marginalt vs. om du fyller rommet helt inn. Det samme gjelder for frontveggen som også bør absorberes med så dyp konstruksjon som mulig.
Yay, takk for svar! Ble litt skremt at det kanskje var utelukket å ha superchunks men det går altså? Luftspalte blir jo ikke noe problem, jeg trenger jo bare ikke fylle med ull helt inn til veggen. Men listene ligger jo mot veggen, noe som burde skape et lufttett sjikt? I så fall, er det nok å bore hull i listene slik at luft kan komme inn fra rommet inn i luftspalten for å oppnå tilstrekkelig ventilasjon?Björn Melander skrev:
Hvor bred luftspalte bør jeg ha forresten for å være sikker på at mugg ikke kan vokse?
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Reglene trenger du ikke å bekymre deg for i det hele tatt. La dem være som de er.
Det holder med noen cm spalt. Regel opp et lite ventilert bjelkelag mellom bef gulv og isolering. Ved sokkelen setter du et gitter. Gjør på samme måte i overkant mot tak. På den måten tillates luften å sirkulere bak isoleringen.
Det holder med noen cm spalt. Regel opp et lite ventilert bjelkelag mellom bef gulv og isolering. Ved sokkelen setter du et gitter. Gjør på samme måte i overkant mot tak. På den måten tillates luften å sirkulere bak isoleringen.
Hei! Takk igjen!Björn Melander skrev:
Reglene trenger du ikke bekymre deg for i det hele tatt. La dem være som de er.
Det holder med noen cm spalte. Regle opp et lite ventilert bjelkelag mellom eksisterende gulv og isolasjon. Ved sokkelen setter du et gitter. Gjør på samme måte i overkant mot tak. På den måten tillates luften å sirkulere bak isolasjonen.
Noen ord der som jeg ikke forstår. Mener du at jeg har luft mellom gulv og isolasjon også? Og mellom tak og isolasjon? Og at reglene på gulvet får et gitter på seg og at jeg deretter legger isolasjonen på gitteret? Og lager en åpning i regelen på gulvet så luft kan komme inn? Forstår jeg deg rett da?
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Regler på høykant mot gulv er bare til for å skape en luftspalte. Luften kommer inn gjennom et gitter ved sokkelen og ventileres ut i overkant på egnet sted. Gitter er bare et forslag for å få det pent. Fungerer like godt med hull- eller spalteperforering. Et alternativ til reglene mot gulv er å la isolasjonen hvile på hønsenetting eller tynn armeringsmatte et stykke opp fra gulvet.
Fortsatt litt usikker, mener du at jeg har reglar liggende på høy kant som jeg så legger isolasjonen på? Slik at reglene danner kanaler der luften passerer gjennom? Så har jeg et langsmalt gitter foran kanalens åpning?Björn Melander skrev:
Reglar på høy kant mot gulv er bare for å skape en luftspalte. Luften kommer inn gjennom et gitter ved sokkelen og ventileres ut i overkant på et passende sted. Gitter er bare et forslag for å få det pent. Fungerer like bra med hull- eller spalteperforering. Et alternativ til reglene mot gulvet er å la isolasjonen hvile på hønsenetting eller tynn armeringsmatte et stykke opp fra gulvet.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Javisst, det viktige er at luften får sirkulere mellom ytterveggen.
Ok da er jeg med!
Et tillegg bare. Akustikeren sa at fuktigheten skulle oppstå inne i veggen, hva jeg husker. Og noe om at den eksisterende isolasjonen er dimensjonert for å ikke la fuktighet bygge seg opp pga temperatursforskjeller mellom ute og inne og at ekstra isolasjon kunne endre på denne balansen. Er det hva du snakker om også? Tviler ikke på at du vet hva du snakker om, ble bare litt usikker.
Et tillegg bare. Akustikeren sa at fuktigheten skulle oppstå inne i veggen, hva jeg husker. Og noe om at den eksisterende isolasjonen er dimensjonert for å ikke la fuktighet bygge seg opp pga temperatursforskjeller mellom ute og inne og at ekstra isolasjon kunne endre på denne balansen. Er det hva du snakker om også? Tviler ikke på at du vet hva du snakker om, ble bare litt usikker.
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Absolutt, vi prater om det samme her (hvor i konstruksjonen duggpunktet havner). Bra at akustikeren din hadde kontroll på dette, lett å overse.
Hva godt! Ble litt usikker et øyeblikk om dere mente det samme. Da vet jeg hvordan jeg skal utforme mine superchunks da!
Forsøkte å beregne vekten på lektene i taket og kom opp i 63 kg, kan det stemme? Gikk ut fra 0,5 kg / dm3 og kom frem til at en 145 lekte veier 3,26 kg per meter og en 120 lekte 2,7 kg per meter. Selve glassullen veier litt over 68 kg. Lektene dobler jo vekten da!
Jeg tenkte å sette opp taket på to konsoller og en lekte med totalt åtte plugger. To i hver konsoll og fire i lekten. Disse pluggene har en trekkraft på rundt 30 kg hver, totalt rundt 240 kg da. Taket vil veie 130-140 kg totalt. Er det nok at festet tåler det dobbelte av takets vekt for å være trygt? Eller bør man ha mer margin? Jeg kan alltid skru fast lekten i veggen med flere plugger, f.eks. 6 stk. Da får jeg rundt 300 kg trekkraft. Hva ville dere anbefalt? Eller snarere hvordan ville dere gjort om dere hadde satt opp et tak på 130-140 kg som dere skulle sitte og arbeide under? Hvor stor sikkerhetsmargin ville dere hatt?
Jeg tenkte å sette opp taket på to konsoller og en lekte med totalt åtte plugger. To i hver konsoll og fire i lekten. Disse pluggene har en trekkraft på rundt 30 kg hver, totalt rundt 240 kg da. Taket vil veie 130-140 kg totalt. Er det nok at festet tåler det dobbelte av takets vekt for å være trygt? Eller bør man ha mer margin? Jeg kan alltid skru fast lekten i veggen med flere plugger, f.eks. 6 stk. Da får jeg rundt 300 kg trekkraft. Hva ville dere anbefalt? Eller snarere hvordan ville dere gjort om dere hadde satt opp et tak på 130-140 kg som dere skulle sitte og arbeide under? Hvor stor sikkerhetsmargin ville dere hatt?
Verktøyentusiast
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Om veggene er av betong, fester du lekter med vanlig spikerplugg mot de tre veggene. Da får du noe stabilt å forankre konstruksjonen i. Du har også mulighet til å bruke superchunksene som støtte for akustikktaket. Likeledes en vertikal lekt på hver side mot veggen, under bakkant på akustikktaket om det trengs.
Må bare først takke for alle svar, fantastisk at du hjelper meg Bjørn!
Jeg er ingen snekker, men jeg tror det er som følger. Veggene som vender mot utsiden ser ut til å bestå av puss og deretter lettbetong. Dette på grunn av at jeg kan spikre inn en treskrue uten problemer. Det må bety at det er puss lengst ute eller? Eller kan det være lettbetong hele veien? Kan man spikre inn en treskrue i lettbetong?
Innerveggene ser derimot ut til å bestå av kun lettbetong.
Kan man bruke spikerplugg i lettbetong?
Venstre vegg blir vanskelig å feste en regel i da den kommer til å sitte foran vinduet. Dessuten sitter ventileringen over vinduet. Derimot går det an å feste en i høyre vegg. Vertikale lekter går utmerket. Jeg kommer til å ha slike der jeg bygger superchunksen samt en tykkere absorbent ved første refleksjonen i sideveggen. Disse kan jeg jo la hvile på taket også.
Jeg er ingen snekker, men jeg tror det er som følger. Veggene som vender mot utsiden ser ut til å bestå av puss og deretter lettbetong. Dette på grunn av at jeg kan spikre inn en treskrue uten problemer. Det må bety at det er puss lengst ute eller? Eller kan det være lettbetong hele veien? Kan man spikre inn en treskrue i lettbetong?
Innerveggene ser derimot ut til å bestå av kun lettbetong.
Kan man bruke spikerplugg i lettbetong?
Venstre vegg blir vanskelig å feste en regel i da den kommer til å sitte foran vinduet. Dessuten sitter ventileringen over vinduet. Derimot går det an å feste en i høyre vegg. Vertikale lekter går utmerket. Jeg kommer til å ha slike der jeg bygger superchunksen samt en tykkere absorbent ved første refleksjonen i sideveggen. Disse kan jeg jo la hvile på taket også.