Jeg har et spørsmål om muligheten for å feste glassull i taket uten å bore.
Jeg bor i en leilighet hvor et av rommene skal gjøres om til musikkstudio. I forbindelse med dette må rommet akustikkbehandles. Et av trinnene er å få opp absorberende materiale i fremre del av taket, 30 cm dypt. Dette hadde ikke vært et problem hvis jeg kunne bore i taket, men nå får jeg ikke det.
Går det an å løse det ved å feste en lekt på veggen som man deretter legger kryssende lekter på? Se bilde:
Vil dette holde tror dere? Ifølge akustikeren jeg har vært i kontakt med, vil glassull pluss lekter veie rundt 10 kg per kvadratmeter. Bredden på rommet er 4,246 meter.
Hvis ikke dette fungerer, finnes det noen annen måte å få opp dette "taket" uten å bore i selve taket? Jeg kan bore i veggene så mye jeg vil.
Setter du c/c 600-reglene motsatt vei kan du sette en avstivende plyfa som avstengning på ytterste bæreren alt. en kraftig regel der med tanke på spennet.
Takk for svar! Hvordan mener du Bjørn? Er ikke helt haj på snekkerpråk. Mener du at man har en kraftigere regel ytterst mellom veggene og deretter fester reglene i fremre vegg og i den kraftige regelen?
Akkurat, på denne måten trenger bare en regel dimensjoneres for spennet på + 4000 mm. Den mest praktiske og peneste måten er nok å bygge i følgende rekkefølge:
Regle opp, isolere, tyge og deretter avslutte med en malt avstengning (MDF el. Plyfa) som samtidig fungerer som avstivning av den bærende regelen. Før du får dit avstengningen kan du sette et stempel som avlastning.
For å fjerne så mye lyd som kan forstyrre som mulig, bygger man et nytt rom i rommet, tenk kasse, frittstående, kun kontakt med gulvet, som også vil fungere som resonanskasse.
Om du ikke vil ha sinte naboer hele tiden, anbefaler jeg å ikke sette stendere mot eksisterende tak eller vegg!
Bygg en frittstående kasse som du sitter i, det koster, men fungerer bedre.
Hei igjen !
Pagno: Jeg vil bare akustikkbehandle. Selve lydtransmisjonen er allerede ok som den er. Men takk for tipset!
Bjørn: Hva mener du med avstengere? Hvor sitter den i konstruksjonen? Og hva tror du jeg trenger for bærende regel? Dimensjoner?
Det sitter imidlertid et vindu på den andre siden, noe som gjør at en regel som går mellom sideveggene ikke kan festes. Går det an å feste den bærende regelen over vinduet og deretter henge reglene under den? Typ slik: (De hvite boksene er ventilasjon)
Det går sikkert an å løse det på en mer smidig måte, men dette var hva jeg kom på.
Det jeg lurer på er vel om reglene over vinduet har samme holdfasthet da de ikke går ned til gulvet men hviler på vinduet så å si. Holder de for en regel på tvers over rommet? Og går det an å feste reglene under den tverrgående regelen? (Forslaget på bildet går med all sikkerhet å forbedre)
Det går garantert bra, jeg refererer nå til typ et vanlig bærverk for himlingsplater. De skruer bare det inn i veggen med små skruer typ 30mm lange, så kommer vi elektrikere og legger tunge armaturer og annet skit. Tror du kan være rolig
Ok mer spørsmål. Hvis jeg skal ha en bjelke tvers over rommet 4,25 meter lang. Hvor tykk bør den være for å være stabil? 2tom6? 2tom7? 2tom8? Finnes det engang stendere som er 4,25 meter lange? Eller må jeg skjøte sammen to stykker da? Hvordan gjør jeg det i så fall så det holder? Hvordan fester jeg stenderne mellom bjelkene? Med noen vinkeljern? Skal jeg bruke treskruer eller gjennomgående skruer med mutter? Hva holder best?