Ok, har ikke mye erfaring som snekker, noen gipsvegg her og der, et par kjøkken og diverse annen normalrenovering av eget hus og leilighet.

Valgte Fermacell til pågående baderomsrenovering, virket for godt til å være sant, godkjent som enlagersløsning i våtrom, med stendere på c/c 60 og skal bære 30-60kg per skrue.
Dessuten billigere enn "vanlig" våtromsgips.

Noen refleksjoner
Platene er vanvittig tunge
Støver så inn i hvete når de kappes
Kanter/hjørner går ikke i stykker som på vanlige gipsplater
Skruer biter skikkelig

Men de er utrolig skjøre.
Merket det da jeg løftet en plate (60x250cm) på midten, den brakk, må være ultraforsiktig når platene er smalere, rundt 30 cm, svaiet som et VP-rør når de skal flyttes. Spillebiter på 10x100cm brekker når man løfter dem i den ene enden.
Tåler liksom ingenting, omtrent som tretex, bare å bøye av.
Forstår ikke helt hvordan det henger sammen med c/c 60 og at den skal være egnet som enlagersløsning og oppgis å tåle mye.

Veldig glad for at jeg satte OSB bak likevel og at det er c/c 40 fra tidligere.

(I neste liv blir det plywood og vanlig gips.)

• Liker
von Douchebag og 1 annen
  • Laddar…
K
Ingen kommentarer på dette. Har nå kjøpt fermacellskiver til vårt bad og føler litt som skribenten.

• Liker
Freniño
  • Laddar…
janwide
Jeg brukte Fermacell ved baderomsbygging i kjelleren. Bygger nå nytt bad på bakkeplan og kommer ikke til å bruke Fermacell-plater. Årsaker: de er tunge, støver, vanskelig å få pene fuger (spiller mindre rolle om man skal flislegge). Det blir plywood og våtromsgips.

Vi har fermacell i hele huset vårt. Veldig bra og sterke plater. Trenger aldri å bruke plugg når man henger opp ting på veggene, bare å skru direkte. Tunge ved monteringen men jævlig stabilt etterpå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.