Hallo alle sammen,
Jeg skal snart sette i gang med å snekre sammen en terrasse til huset vårt, og siden jeg ikke har rørt en hammer på noen år, tenkte jeg å følge noen instruksjoner på ByggMaxs "Gjør-det-selv"-video.
Det jeg lurer mest på etter å ha sett gjennom den er akkurat fundamentene. Vi bor i Jämtland, og bakken rundt huset ble grovplanert i fjor, og jeg vet ikke om det har vært noen større setninger i bakken etter første vinteren. Grunnundersøkelsen før byggearbeidet startet sier følgende:
"Jorda består øverst av ca 0,3-0,4m torv, mold og/eller svartjord med røtter og plantedeler som underlagres okulært vurdert av sandig, stilig leirmorene. Sondering viser at morenen på overflaten er halvfast, for å mot dypet bli fast eller meget fast lagret. Boredyp som mest 1,8m. Dimensjonerende grunntrykkverdi på leirmorenene, fd=0,10 Mps
Ved anleggelse av veier og planer må det tas hensyn til at jorda er frostfarlig og kan ifølge tabell CB/1 i Anlännings AMA 98 henføres til frostfarlighetsklasse 4"
Jeg hadde tenkt å bore ca 90cm, så legge ca 25cm singel/makadam slik at fundamentet stikker opp ca 5cm. Holder dette? Samt, hvor mange nivåer går den der frostfarlighetsklassen opp til?