Har akkurat begynt på mitt terrassebygg på ca 75 kvm. Da min kommune krever at jeg bygger den på samme nivå som gulvet inne i huset, samt at den skal delvis bygges ut over en skråning, vil det bli en del høyder. Første rekke med stolper til midtre bærelinje har jeg allerede strevd med å få ned et titalls ferdige stolper i steinknusing og fyllmateriale, noe som var en mindre morsom historie. Høyden mellom stolpe og ferdig gulv ligger på ca 50 og 100 cm på disse. Den ytre raden har jeg ikke begynt på ennå, men vil havne mellom 150 og 250 cm fra bakken til gulvet. Terrassen havner mellom 360 og 480 cm ut fra huset og vil bli festet i fasaden.

Holder ferdige 700 stolper for et slikt bygg? Har forstått at det ikke er noe armering i ferdige stolper og leste et sted at en slik stolpe skal tåle 4kn, noe som kanskje ikke sier meg så mye mer enn at jeg tolker dette som om de tåler 400 kg, noe som føles litt lite hvis nå biltemas terrasseføtter i plast tåler 800 kg? Hadde vært veldig greit om jeg slapp å støpe egne stolper, men vil jo ikke at alt raser sammen. Har dere noen meninger å dele om dette?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.