3.021 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Felt noen trær, hvordan tar man best vare på stokkene?
I dag ble tre trær felt på gården, det var en skogsmaskin på den andre siden av veien så jeg spurte om han ville ta ned noen trær på vår gård før han dro. Tok 5 minutter, så var de alle nede, og kappet til 5,20m. Jeg vil ha 5m lengder til slutt. Jeg skal ha tre takåser av disse, så de bør helst være så rette og tykke som mulig. Planen er å sage/høvle/hogge med øks til firkantede takåser.
Jeg tror jeg får minimum 8x8 tommer av tre av dem, kanskje større, men jeg tror 8x8 er mer enn nok for formålet. Dobbelt så tykke som takårene i foreldrenes skur, og det har stått siden 70-tallet.
De skal løftes opp fra bakken antar jeg.
Trenger de å barkes, eller er det bedre å la barken være på til de har tørket mer og man begynner å prosessere stokken til endelig form?
Er det noe hastverk eller poeng å skynde seg med det før våren kommer? Akkurat nå ligger de alle i knedypt snø, burde jeg få dem løftet opp med en gang eller kan de ligge der til det blir varmere/mindre snø?
Video av maskinen når den tar trærne:
Jeg tror jeg får minimum 8x8 tommer av tre av dem, kanskje større, men jeg tror 8x8 er mer enn nok for formålet. Dobbelt så tykke som takårene i foreldrenes skur, og det har stått siden 70-tallet.
De skal løftes opp fra bakken antar jeg.
Trenger de å barkes, eller er det bedre å la barken være på til de har tørket mer og man begynner å prosessere stokken til endelig form?
Er det noe hastverk eller poeng å skynde seg med det før våren kommer? Akkurat nå ligger de alle i knedypt snø, burde jeg få dem løftet opp med en gang eller kan de ligge der til det blir varmere/mindre snø?
Video av maskinen når den tar trærne:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
På denne tiden av året er det nok ingen hast med noe, men furuer bør ikke ha barken igjen på sikt. Den blir lett bosted for diverse kryp som gjerne gnager ganger. Jeg felte for ganske lenge siden et antall 100-årige furuer på mine foreldres tomt og fikk dem oppsaget i 2 toms planker. Jeg har fortsatt igjen en hel del, men har hatt grunn til å angre på at jeg ikke lot dem kantskjære...
Jeg skal bearbeide dem i sommer håper jeg, trolig med øks og motorsag:
Har så liten motorsag men å gjøre innhuggene burde jeg klare med den, så avvirke med øks, så skjære med tømmerbila. Det siste mangler jeg. Men har flere økser som har lignende profil til det han gjør majoriteten av avvirkningen med. Den i mellomstørrelse tror jeg mest på.

Har så liten motorsag men å gjøre innhuggene burde jeg klare med den, så avvirke med øks, så skjære med tømmerbila. Det siste mangler jeg. Men har flere økser som har lignende profil til det han gjør majoriteten av avvirkningen med. Den i mellomstørrelse tror jeg mest på.

Medlem
· Stockholm
· 4 636 innlegg
Jeg ville barka dem med barkspade direkte da det er lettere nå når det har tørket, det er min erfaring.
Men kanskje det skal tørke sakte når du skal ha det til åser, jeg passer nok å vite noe........
Men kanskje det skal tørke sakte når du skal ha det til åser, jeg passer nok å vite noe........
Hei
Er i samme situasjon som du var i 2021.
Lurer litt på hvordan det har gått med det hele.
Hvordan gjorde du med tømmeret som lå på bakken?
Hvor lenge hadde du dem der før du barket av dem? Tips og triks? Do and don’ts? 😊
Er i samme situasjon som du var i 2021.
Lurer litt på hvordan det har gått med det hele.
Hvordan gjorde du med tømmeret som lå på bakken?
Hvor lenge hadde du dem der før du barket av dem? Tips og triks? Do and don’ts? 😊
Jeg husker ikke men tror jeg droppet barking og bare løftet dem da jeg uansett begynte å bearbeide stokkene når det ble varmere. Her har jeg skrevet om det i mer detalj. Jeg barket vel bare der jeg trengte å ha snorslå.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-ett-foerrad-pa-budget.409364
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygger-ett-foerrad-pa-budget.409364
Klikk her for å svare