Det har blitt tid for snekkeren å ferdigstille vårt lager som tidligere eier startet arbeidet med. I dag er det et skall på 20 kvm, bygget på pillarer, på gulvet ligger det sponplater.
Nå til spørsmålet... på platene står det klart og tydelig "Denne side ned", de er altså feilvendt. De som la dem inn kan enten ikke lese eller gjorde det rett og slett etter prinsippet "fort og galt".
I forbindelse med at vi tok inn tilbud spurte jeg snekkeren om det og fikk forklart at kanten som er mellom platene i verste fall kan knekke, men at dette ikke er noe han har vært borte i tidligere. Dette er jo noe vi selvfølgelig ikke vil skal skje. Snekkeren mente også at de klart kan fikse det, men at det føles som en unødvendig kostnad.
Er det noen her som deler snekkerens mening eller bør vi be snekkeren fjerne platene og legge nye riktig vei? Hva ville det rimeligvis koste i så fall?
Nå til spørsmålet... på platene står det klart og tydelig "Denne side ned", de er altså feilvendt. De som la dem inn kan enten ikke lese eller gjorde det rett og slett etter prinsippet "fort og galt".
I forbindelse med at vi tok inn tilbud spurte jeg snekkeren om det og fikk forklart at kanten som er mellom platene i verste fall kan knekke, men at dette ikke er noe han har vært borte i tidligere. Dette er jo noe vi selvfølgelig ikke vil skal skje. Snekkeren mente også at de klart kan fikse det, men at det føles som en unødvendig kostnad.
Er det noen her som deler snekkerens mening eller bør vi be snekkeren fjerne platene og legge nye riktig vei? Hva ville det rimeligvis koste i så fall?
Ligger platene på plass siden forrige eier og er hele i dag, eller er det et påbegynt arbeid å legge ut platene som ikke er fullført?
Det er vel i første rekke for monteringens skyld at gulvspon har en asymmetrisk not og fjær,
(Den øvre enden er lengre, så den nedre lettere glir på plass sammenlignet med om du gjør det motsatt, da må du legge ned hele platen og skyve den rett inn.)
Så om alle ligger på plass og ingenting er ødelagt, så er jeg enig med snekkeren om at det høres helt unødvendig ut å ta den kostnaden for å slippe å ha teksten på oversiden.
Det er vel i første rekke for monteringens skyld at gulvspon har en asymmetrisk not og fjær,
(Den øvre enden er lengre, så den nedre lettere glir på plass sammenlignet med om du gjør det motsatt, da må du legge ned hele platen og skyve den rett inn.)
Så om alle ligger på plass og ingenting er ødelagt, så er jeg enig med snekkeren om at det høres helt unødvendig ut å ta den kostnaden for å slippe å ha teksten på oversiden.
Jeg ville definitivt ikke endret noe om alle, eller nesten alle er på plass. Skulle det være noen enkeltstående gulvspån montert så kunne jeg fundere på å gjøre om ...
Om det er noen risiko ... tja, det vet jeg ikke, men jeg tror det til og med kunne fungere noenlunde med sponplater uten spont, dvs helt rette kanter, om man skal ha et noenlunde stabilt overflatesjikt etterpå.
Om det er noen risiko ... tja, det vet jeg ikke, men jeg tror det til og med kunne fungere noenlunde med sponplater uten spont, dvs helt rette kanter, om man skal ha et noenlunde stabilt overflatesjikt etterpå.
Husket en gammel tråd om akkurat dette og ifølge den påvirkes ikke styrken men kan bli problemer avhengig av hvilken overflatebehandling dere har tenkt dere;
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvspan-uppochner.40522/#post-268726
Alt er på plass bortsett fra halve siste raden.Mikael_L skrev:
Jeg ville definitivt ikke endret noe om alle, eller nesten alle er på plass.
Om det skulle være noen få gulvspån montert så kunne jeg vurdert å gjøre om ...
Om det er noen risiko ... tja, det vet jeg ikke, men jeg tror det til og med kunne fungere noenlunde med sponplater uten spont, altså helt rette kanter, hvis man skal ha et noenlunde stabilt overflatelag senere.
En del skal bli soverom og der er vel taken at det skal være en form for laminat. I boddelen vet jeg ikke helt ennå.
Alt er på plass bortsett fra halve siste raden.Dowser4711 skrev:
Ligger platene på plass siden forrige eier og er hele i dag, eller er det et påbegynt arbeid å legge ut platene som ikke er fullført?
Det er vel først og fremst for monteringens skyld at gulvspån har en asymmetrisk not og fjær,
(Den øvre enden er lengre, slik at den nedre lettere glir på plass sammenlignet med om du gjør det motsatt, da må du legge ned hele platen og skyve den rett inn.)
Snekkeren skal se over hele konstruksjonen. Takbjelkene er for svakt dimensjonerte og innfestingen er mangelfull. Jeg har til og med kunnet rikke på veggbjelkene, så de sitter ikke helt fast. Jeg skulle først ordne det selv, men innså at det er bedre at noen med mer kunnskap og tid får gjøre om og gjøre rett. Skal bli godt å få det fikset, føles som et fuskebygg.
De vi kjøpte av hadde ikke tomler å ha midt i hånden engang, så det er snekkere som har gjort arbeidet. Svart selvfølgelig, så det finnes ikke et papir på det noe sted.
Noen ganger er de jo laget slik at de ikke går helt sammen på undersiden, for at man skal få en tett fuge på oversiden. Det er vel et problem om man skal ha plastmatte muligens. I min verden fyller teksten mest funksjonen av at man tar rett side opp ved saging osv, samt at man ikke legger ned en feilvendt plate i limstrengene på bjelkene. Ikke helt festlig å snu og søle med lim.
Så nå at det var omtrent hva som ble sagt i lenken
Så nå at det var omtrent hva som ble sagt i lenken
Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare