Heisann,
Vi har nå bodd i vårt nybygde hus i et par år.
Jeg var ute og sjekket huset i helgen og så at vindskibeslaget ikke går ned i dalen på taksteinene, merkelig at jeg ikke har sett det tidligere eller at takstmannen ikke har bemerket dette.
Som sagt så går ikke vindskibeslaget ned i dalen, men i tillegg er taksteinene kuttet feilaktig etter min mening.
Jeg vet ikke helt om jeg skal ta dette videre nå eller om det i det hele tatt er en byggefeil, kommenter gjerne hva dere synes (se bilder)
Bildene viser 2 forskjellige sider, bilde 1 viser et hjørne, bilde 2-3 viser et annet hjørne.
Vi har nå bodd i vårt nybygde hus i et par år.
Jeg var ute og sjekket huset i helgen og så at vindskibeslaget ikke går ned i dalen på taksteinene, merkelig at jeg ikke har sett det tidligere eller at takstmannen ikke har bemerket dette.
Som sagt så går ikke vindskibeslaget ned i dalen, men i tillegg er taksteinene kuttet feilaktig etter min mening.
Jeg vet ikke helt om jeg skal ta dette videre nå eller om det i det hele tatt er en byggefeil, kommenter gjerne hva dere synes (se bilder)
Bildene viser 2 forskjellige sider, bilde 1 viser et hjørne, bilde 2-3 viser et annet hjørne.
Moderator
· Stockholm
· 57 765 innlegg
Feil er det nok, solklart. Usikker på om du kan stille krav mot byggherren for dette som burde blitt oppdaget ved sluttbefaringen. Om det har gått mindre enn to år så kan du reklamere sluttbefaringen. Og eventuelt få det på byggemannens ansvarsforsikring.
Enkleste løsningen her er å sette nye vindskibeslag som går lenger inn. Det finnes ulike bredder å kjøpe ferdige, alternativt la en blikkenslager bøye nye.
Deretter er det jo et interessant spørsmål om man virkelig trengte å legge taksteinene slik. Avhenger av hvordan det ser ut i den andre enden av taket. Eller om det finnes andre detaljer som takoppløft eller annet som det skal stemme mot. Men skal man utbedre en feilaktig planlegging så må hele taket legges om.
Enkleste løsningen her er å sette nye vindskibeslag som går lenger inn. Det finnes ulike bredder å kjøpe ferdige, alternativt la en blikkenslager bøye nye.
Deretter er det jo et interessant spørsmål om man virkelig trengte å legge taksteinene slik. Avhenger av hvordan det ser ut i den andre enden av taket. Eller om det finnes andre detaljer som takoppløft eller annet som det skal stemme mot. Men skal man utbedre en feilaktig planlegging så må hele taket legges om.
Hvorfor skulle håndverkeren være uten ansvar for at det ble oversett tidligere? En bredere plate løser problemet.
Takk for deres synspunkter! Spørsmålet er om jeg trenger å bytte ut alle vindskivebeslagene? på to diagonale hjørner ser det bra ut nemlig. Sluttbesiktigelsen ble utført for mer enn 2 år siden så spørsmålet er hvor langt jeg kan komme videre i saken. Har sendt e-post til alle parter og venter på svar.
pannene har blitt lagt fra "høyre til venstre", med en helplate som start antar jeg?
Derav blir kappingen som den blir, vanskelig å gjøre platen større enn taket er bredt..
Likevel kunne de ha målt taket før og justert det penere fra starten, men det hadde krevd dobbelt så mange kappede plater og tid = penger for entreprenør..
Vindskeiplatene og takpannene er der for å avvise vann, ikke som tetningslag, det står underlagsbelegget for.
Den er så vidt jeg kan se ordentlig oppbrettet ved endene så det bør ikke være noen fare for det lille slagregnet som kan finne sin vei under vindskeien.
Hadde det vært et problem, ville du sett det på enden av vindskeiene/takfoten.
Alternativet er å montere bredere vindskeiplater, men spør deg selv om det ville vært pent med ujevn bredde på hver gavl?
//tidligere blikkenslager
Derav blir kappingen som den blir, vanskelig å gjøre platen større enn taket er bredt..
Likevel kunne de ha målt taket før og justert det penere fra starten, men det hadde krevd dobbelt så mange kappede plater og tid = penger for entreprenør..
Vindskeiplatene og takpannene er der for å avvise vann, ikke som tetningslag, det står underlagsbelegget for.
Den er så vidt jeg kan se ordentlig oppbrettet ved endene så det bør ikke være noen fare for det lille slagregnet som kan finne sin vei under vindskeien.
Hadde det vært et problem, ville du sett det på enden av vindskeiene/takfoten.
Alternativet er å montere bredere vindskeiplater, men spør deg selv om det ville vært pent med ujevn bredde på hver gavl?
Takk for svar!G Gander143 skrev:taksteinene er lagt fra "høyre til venstre", med en helstein som start gjetter jeg?
Derav blir kappingen som den blir, vanskelig å gjøre steinen større enn taket er bredt..
Dog kunne de ha målt taket før og justert det penere fra start, men det hadde krevd dobbelt så mange kappede steiner og tid = penger for entreprenør..
Vindskeiplatene og taksteinene er der for vannavvisende, ikke vanntetting, det står underlagspappen for.
Den er hva jeg kan se ordentlig opphøyd ved endene så bør ikke være noen fare for det lille slagregnet som kan finne veien under vindskeien.
Hadde det vært et problem så hadde du sett det på enden av vindskeiene/takfoten.
Alternativet er å montere bredere vindskeiplater, men spør deg selv om det hadde vært pent med ujevn bredde på hver gavl?
Akkurat som du sier så er det en helstein fra start.
Tingen er at jeg allerede har fjernet grønne flekker ved den ene vindskeien. Fungerte fint med grønnfrimiddel. Men det renner ganske mye vann på takpappen ved 1 side når det regner. Vindskeiplaten på den siden gjør at vannet havner der.
Jeg går i tankene om man kunne montere en metallbit mellom vindskeiplaten og taksteinene, men vet ikke helt om det ville blitt bra.
// Bare en hobbyhåndverker
Nei slik får det ikke se ut. Man har mislyktes med fordelingen av pannene.
Også platen er feil, nedstikket pleier å være 35-40 mm på 2-kupig Palema, forutsatt at vindskien er riktig montert (75 mm) over lekten.
Også mønepannen ligger ikke langt nok ut, i høydepunktsiden må man alltid lage to hakk for vindskiapplaten, slik at man kan skyve den nesten helt ut til utsiden av vindski, ellers blir det utett.
Ferdige typer bauhaus-plater, kompaktkroker til takrennen, noen som ikke har kjennskap til hvordan man beregner pannefordeling. Dessverre avslører dette nesten alltid et mangelfullt utført arbeid.
Vi har lagt om og reparert delvis så mange tak som pleier å se slik ut, så mønsteret begynner å bli veldig tydelig.
Også platen er feil, nedstikket pleier å være 35-40 mm på 2-kupig Palema, forutsatt at vindskien er riktig montert (75 mm) over lekten.
Også mønepannen ligger ikke langt nok ut, i høydepunktsiden må man alltid lage to hakk for vindskiapplaten, slik at man kan skyve den nesten helt ut til utsiden av vindski, ellers blir det utett.
Ferdige typer bauhaus-plater, kompaktkroker til takrennen, noen som ikke har kjennskap til hvordan man beregner pannefordeling. Dessverre avslører dette nesten alltid et mangelfullt utført arbeid.
Vi har lagt om og reparert delvis så mange tak som pleier å se slik ut, så mønsteret begynner å bli veldig tydelig.
Sist redigert:
Medlem
· västra götaland
· 95 innlegg
heisann. du kan be blikkenslager lage en 'skål' fra møne til takfot som sitter i vindskeien og dekker inn panne som drypper under blikket.Hallllloooo skrev:
Takk for svar!
Akkurat som du sier så er det en helpanne fra start.
Saken er den at jeg allerede har fjernet grønne flekker ved den ene vindskeien. Fungerte fint med grønnfritt middel. Men det renner ganske mye vann på takpappen ved én side når det regner. Vindskeieblikken på den siden gjør at vannet havner der.
Jeg vurderer om man kunne montere en blikkbit mellom vindskeieblikket og takpannene, men vet ikke om det ville blitt bra.
// Kun hobbysnekker
Moderator
· Stockholm
· 57 765 innlegg
Men tiden for selve kappingen er jo forsvinnende liten i et slikt prosjekt. Dette handler vel snarere om ukyndig arbeidskraft som ikke vet hvordan man planlegger leggingen. Som amatør har jeg gjort akkurat en slik fordeling, måtte legge nederste raden 3 ganger før jeg fikk det noenlunde bra. Men på det taket (fritidshuset) har vi en utskytende del over terrassen, så der er en "ekstra" vindskive å ta hensyn til på en 3. del av taket.G Gander143 skrev:
Men er man profesjonell med litt erfaring så burde det holde å måle og deretter sette første takstein riktig på første forsøk.
Klikk her for å svare