Kjøpte første huset i November -11. Etter en måned eller to så jeg at det begynte å sprekke rundt rør fra peisen som går inn i "murstocken" eller hva det heter. Den gamle eieren ga meg en malingsboks og ba meg bruke ildfast mørtel som han hadde etterlatt, samt påpekte at jeg hadde fyrt for kraftig..

Feieren sa at det var en amatør som hadde installert peisen og at det skal være en slags ull utenpå røret (som selvfølgelig beveger seg ved varme/kulde.)

Etter vinteren har det løsnet biter rundt hele peisrøret ca 10 mm utover og ca 10 mm innover/dypt rundt.

Hvordan rettes dette på best mulig måte? Bilde kan ordnes hvis det hjelper.

Mvh Lars

Bilde letter alltid

Vedovn med rør som går inn i veggen i et rom, delvis belyst. En rørledning gjennom en vegg, med kantbeskyttelse rundt åpningen. Sprekk i en hvit vegg eller overflate, avslørende mørkt materiale under. Ser ut som en konstruksjons- eller vedlikeholdsissue. Røret som går gjennom en vegg har synlig sprekker og skade rundt festeområdet, med synlig murverk og ujevn overflate. Rør som går gjennom en vegg med synlige sprekker og skader rundt.

hakke bort så det blir plass til steinull ikke mer enn at en krage rundt røret dekker
Det har vært så varmt at det har svertet rundt røret, fyr likevel sparsommelig hold øye med røykgasstemperaturen
Akkurat nå, men det finnes sikkert andre på Forumet som har dette i hudet

Flere forslag?

Sent from my XT320 using Byggahus

Spurte du ikke feieren hvordan det skal se ut?

Han kan sånt...

Fremfor alt står det i installasjonsveiledningen til ovn og eller røykrør hvordan man gjør det....DET er fasiten. Går det å finne ut hvilket fabrikat det er på røret så er du "hjemme". Finner du ikke noe slikt kanskje du kan se på veiledninger fra Premodul eller NVI for lignende installasjoner.

Er det en gammel murt skorstein så ser det ut som om den som installerte ovnen manglet en del som kalles innmuringsstuss. Det er ganske enkelt en rørstump som er en til to centimeter større i diameter enn ovnsrøret og omtrent 10 cm lang. Stussen mures fast i murstokken og deretter settes ovnsrøret inn i stussen og til slutt tettes skjøten med glassfibersnor. Da blir det en skjøt som kan ta opp ovnsrørets bevegelser.
Innmuringsstusser finnes å kjøpe på for eksempel eldabutiken eller lignende ovnsbutikker. De kan sikkert også hjelpe deg med å få en stuss på plass. Ellers er det ikke spesielt vanskelig selv heller. Bil ut et hull stort nok for stussen, pluss noen centimeter, i murstokken, samt fjern alt eventuelt sprukket puss. Vann hullet nøye og mur fast stussen i hullet med murmørtel C.

Er det en slags modulskorstein må du som tidligere nevnt prøve å finne en installasjonsanvisning for akkurat den skorsteinen.

• Liker
egl
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.