For 2 år siden gjorde en entreprenør en total renovering av vårt baderom fra 1959.
Det ble lagt inn elektrisk gulvvarme og støpt fliser oppå dette, samt satt fliser på veggene.
Allerede etter at jobben var ferdig, oppdaget jeg at fallet på gulvet var feil ved dusjen, siden vann rant rett ut på gulvet og ikke tilbake.
De kom tilbake ganske raskt og utførte en tiltak ved å "løfte" flisene rundt dusjområdet noe og sa at det ble bedre.
Men problemet lå også i våre dusjdører som ikke holdt ordentlig tett inntil gulvet slik at vann hadde lettere for å renne ut.
I løpet av disse 2 årene har jeg ikke kunnet bruke takdusjen overhodet, fordi vannstrømmen blir for stor og vannet renner rett ut fra dusjen og ut på resten av baderomsgulvet.
Fallet er feil, og mye på grunn av at toalettstolen står for nær dusjen og må stå helt plant.
Jeg har gjort noen tester, og når jeg har dørene åpne, og slår på takdusjen, så tar det ca. 3 minutter før jeg har vann ut i halve baderommet.
Og vannet renner ikke tilbake til dusjen.
Jeg har lagt et langt vater, 180 cm, på gulvet og fallet er nesten ikke-eksisterende.
Ved døren til badet har jeg ingen forhøyet gulvsokkel i det hele tatt. Flisene ligger i nøyaktig samme høyde som terskelen.
Jeg har påpekt dette til firmaet som utførte arbeidet, og de vil så klart rette det opp. Likevel tar det tid å få en avtale for at de skal komme og løse dette.
Det som også irriterer meg er at jeg ikke har fått noen som helst dokumenter på jobben som jeg kan ha dersom noe skjer.
Det eneste jeg har er tilbudet og fakturaen fra dem på jobben.
Ingen papirer som viser hva som er utført, hvilke produkter som er brukt osv... Jeg har altså ikke noe å fremvise til mitt forsikringsselskap ved en eventuell hendelse.
Dette har jeg etterspurt, men ikke fått noen tilbakemelding på.
Mine spørsmål er følgende:
1. Hvis jeg ikke får noen dokumenter på hva som er utført, og hvordan det er utført. Hva kan jeg gjøre?
Entreprenøren har tilbudt 2 løsninger for å rette opp fallet i baderommet:
1. Legge nytt gulv oppå det gamle for å skape et dypere fall.
Ulempen slik jeg ser det er at gulvvarmen som er installert, og allerede har dårlig effekt (jeg må kjøre på nesten maks for å få merkbart varmt gulv), vil bli enda dårligere.
2. Rive opp flisene og flyte ekstra på det gamle flytesparklet og legge nye fliser for å få et dypere fall.
Samme som ovenfor. Gulvvarmen blir dårligere.
Men spørsmålet er hvis man river opp flisene. Hvordan påvirkes våtromsbeskyttelsen? Jeg har lest at det finnes våtromsbeskyttelse som er såpass bra at man ofte ikke ødelegger dette hvis man må gjøre et tiltak for å bytte en flis f.eks. hvis den har gått i stykker. Det skal også være mulig å reparere/lappe våtromsbeskyttelsen?
Det jeg vurderer å kreve er at man gjør om hele gulvet, dvs. rive opp så mye det går, legge inn en ny varmekabel som er mer effektiv og flyte på dette.
Men jeg blir da usikker på det øvrige tettesjiktet mot veggene osv... vil dette påvirkes?
Et veldig langt innlegg, men jeg har veldig mange funderinger...