Helt novis på sirkelsag. Ser ut som jeg fikk en med feil dimensjon på hullet.

Gjetter at det går an å kjøre med den bare jeg skrur den fast hardt, men at det er bedre å gå inn og bytte?

I det ene bildet ligger det nye bladet rett over det gamle. Med det nye bladets større hull kunne det jo havne usentrert.

• Cirkelsagblad med større hull enn ønsket, holdt i hånden. Bosch-merke synlig, plassert over en annen sagblad i forpakning.
  • Sirkelsagblad med en linjal som viser diameter. Det nye bladet overlapper det gamle, og hullet er større, noe som kan føre til skjev montering.
Du skal ha et blad med like hull i. Noen ganger finnes det en skive som settes i bladets hull hvis det er for stort, for å passe på innfestingen.

• Liker
Rickard. og 1 annen
  • Laddar…
Tenkte vel! Takk!

Rickard.
Det pleier å kalles innsatsring, og 20 til 16 mm er en standardgreie som finnes litt overalt, jeg ville IKKE prøvd å kjøre uten.

• Liker
Hns235 og 2 andre
  • Laddar…
Oppsummerer tråden:

Innsatsring, kalles noen ganger også reduserende ring, reduksjonsring eller bøsning, og mål kan angis i mm eller tommer. Når det angis i tidels mm som f.eks. 12,7 mm er det antagelig snakk om en del av en tomme (1/2 tomme i dette tilfellet).

Det viste seg at maskinen, en Black & Decker DN227, var fra 50-60-tallet (arvet etter bestefar i 2015) og trenger en ring av mål som er uvanlige i dag. Kanskje bedre da å beholde det feilkjøpte bladet med moderne mål i tilfelle saga går i stykker før bladet. De få bladene jeg fant til DN227 var svindyre eller vanskelige å få tak i.

For å få tak i en reduksjonsring, klarte jeg først å maile Bosh (i stedet for B&D), men det var flaks for de svarte med en ring av så nær mål de kunne finne, og som jeg deretter bestilte fra en av deres underleverandører når det viste seg at B&D bare hadde ustabile blader.

Bare å montere. Følelsen å sage nå er helt vidunderlig. Bestefars nybyggerglede fra etterkrigstiden sitter helt igjen i saga, og mine barnebarn kommer antagelig til å lese dette innlegget og forstå at de må maile feil produsent for å montere blader av framtidens mål, og så kjenne på den samme gleden også de :D

Ok, bare fordi jeg skulle kaste emballasjen til bladet nå, så fant jeg en bruksanvisning i den.

Bra å tenke på: reduseringsringer er ikke alltid tillatt og tykkelsen spiller en rolle, monteringsanvisning av faste boschringer som presses fast i henhold til det ene bildet her.

• Bruksanvisning for sirkelsagblad med markeringer om tillatt bruk av reduksjonsringer. Teksten beskriver regler for montering og reparasjon.
  • Bruksanvisning for montering av klingens boshering med instruksjoner og illustrasjoner for korrekt plassering av reduksjonsringer.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.