Hei! Det gjelder et par betongpillarer (15cm tykke) som mangler armeringsjern.
Jeg vil bore noen hull ned i dem og sette inn armeringsjern slik at de ikke går i stykker så lett.
Det beste hadde selvsagt vært om jernene var støpt inn fra starten av, men nå er de ikke det.

Så hva skal man fylle i hullet slik at armeringsjernene sitter fast og fungerer som tenkt? Har sett på Julas ankermasse, kan det være noe? Eller rett og slett bare blande litt sement med ekstra betong i? Ekspanderbetong, men det kan kanskje sprekke pillaren?
 
Jeg tror ikke at du øker holdfastheten spesielt mye ved å prøve å få på plass armeringsjern i etterkant. Er det pilarer som mest skal håndtere trykk ovenfra, så er vel ikke armering like nødvendig som i andre applikasjoner når det er strekk i betongen (typ en betongbjelke som belastes på midten).
 
Du skal ikke gjøre noe av forslagene. I teorien kan ankermassegreien funke, men knapt i praksis. Støp en ny ordentlig støtte hvis du tror det kreves, vi har jo ingen anelse om dens utførelse eller funksjon.
Til sist, betong består av sement ballast.
 
Ja det blir vel mest trykk ovenfra. Det skal stå en 9m2 bod på plintene med ganske tunge ting i. Har gravd hull for 12 plinter. Kanskje høres mye ut, men trossbunnen er bygd av spillvirke og kunne vært litt noe kraftigere. Så jeg tenkte få det stabilt gjennom litt ekstra plinter. De andre 10 plintene skal jeg huske å ha armering i.

Forresten, hvorfor tror du armering i etterkant ikke blir like bra som å ha støpt det inn fra starten av?


M Marsman80 skrev:
Jeg tror ikke at du øker holdfastheten spesielt mye ved å prøve å få dit armeringsjern i etterkant. Er det plinter som mest skal håndtere trykk ovenfra så er vel ikke armering like nødvendig som i andre applikasjoner når det er strekk i betongen (typ en betongbjelke som belastes på midten).
 
H
Ankermasse.
Men det er viktig at det blir tett slik at armeringen ikke stikker ut og begynner å ruste.
Det beste er å la det være eller gjøre om gjøre riktig.
 
H Hallerudsbo skrev:
Ankermasse.
Men gjelder at det blir tett så ikke armering stikker ut så den begynner å ruste.
Best er å la være eller gjør om gjør rett
Akkurat og at det skal funke i praksis med full utfylling og en riktig montering gjetter jeg blir lurt. Vet jo forsåvidt ikke hvor høye søylene er.
 
Ok, da har jeg fått samme råd to ganger, så det er vel bare å akseptere. Tror jeg lar de to plintene være som de er, antagelig holder det.

Bare nysgjerrig, hvordan vet du at det ikke hjelper å armere etterpå?


D Daniel Barnaniel skrev:
Du skal ikke gjøre noe av forslagene. I teorien kan ankermassagreien funke men neppe i praksis. Støp en ny ordentlig plint om du tror det kreves, vi har jo ingen anelse om dens utførelse eller funksjon.
Til slutt, betong består av sement ballast.
 
H
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Okei, da har jeg fått samme råd to ganger, så det er vel bare å akseptere. Tror jeg lar de to plintene være som de er, antagelig holder det.

Bare nysgjerrig, hvordan vet du at det ikke hjelper å armere etterpå?
hvorfor tror du de har i armering før de støper og ikke bare fester det etter?

Betongen fester til stålet og danner styrken.
Så avhengig av hva man støper, skal armeringen ha ulike mål inn i betong for å klare ulike krav.

så vil man at armeringen ikke skal begynne å ruste, for da kan det begynne å sprekke betongen.
 
Plintene er 30 cm over bakken og 90 cm under bakken.

Har en 1 meter lang og 12mm grov betongbor. Fantes med 16mm og 24mm bor i pakken også.

D Daniel Barnaniel skrev:
Eksakt, og at det skal funke i praksis med full utfylling og en riktig montering, gjetter jeg blir vrient. Vet jo forsåvidt ikke hvor høye plintene er.
 
Jeg ble distrahert når jeg støpte og så var det for sent å få ned jernene i betongen, den hadde halvhærdet

Bare for diskusjonens skyld, om vi spekulerer at jeg skulle bore et 16 eller 24mm grovt hull en meter ned i pilaren og så heller i tyntflytende betong med mye ekstra sementpulver. Om man så kjører opp og ned med armeringsjernet så det fyller ut bra og så sørger for at jernet ikke stikker opp av pilaren men er helt innstøpt? Har aldri brukt sement før så antakeligvis går jeg glipp av noe som alle vet. :-)

H Hallerudsbo skrev:
hvorfor tror du de har i armering før de støper og ikke bare fester det etterpå?

Betongen fester seg til stålet og danner styrken.
Så avhengig av hva man støper så skal armeringen være på forskjellige mål inn i betongen for å klare forskjellige krav.

og man vil at armeringen ikke skal begynne å ruste for da kan det begynne å sprekke betongen
 
Det er ikke nok å bore noen hull og stikke ned litt jern. Skal armeringen gjøre nytte skal den gå gjennom hele plinten. Jeg vet ikke hvor høye de er, men jeg gjetter at det er mer enn noen dm? Skal du bore en halv meter-en meter så er det nok enklere å lage en ny plint.
 
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Bare for diskusjonens skyld, om vi spekulerer at jeg skulle bore et 16 eller 24mm grovt hull en meter ned i fundamentet og så heller i tynnflytende betong med mye ekstra sementpulver. Om man så kjører opp og ned med armeringsjernet så det fyller ut bra og så sørger for at jernet ikke stikker opp av fundamentet men er helt innstøpt? Har aldri brukt sement før så antageligvis går jeg glipp av noe som alle vet.
For at det skal bli bra så må du få den nye betongen til å feste seg godt mot den gamle, noe som gjerne er vanskelig å få til på en god måte (ikke for at jeg skulle være noen ekspert på det).
 
H
useless useless skrev:
Det holder ikke å bore noen hull og stappe ned litt jern. Skal armeringen gjøre nytte skal den gå gjennom hele plinten. Jeg vet ikke hvor høye de er, men jeg gjetter at det er mer enn noen cm? Skal du bore en halv meter-en meter så er det nok enklere å lage en ny plint.
ts skrev 30 cm ovenfor og 90 cm under jord altså 1,2 m plint.
Så snakket han om å bore opp til en meter og i med jern.
 
H
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Jeg ble distrahert når jeg støpte, og så var det for sent å få ned jernene i betongen, den hadde halvhærdet

Bare for diskusjonens skyld, hvis vi spekulerer at jeg skulle bore et 16 eller 24mm grovt hull en meter ned i plinten og så heller i tynnflytende betong med mye ekstra sementpulver. Om man så kjører opp og ned med armeringsjernet så det fyller ut bra og så sørger for at jernet ikke stikker opp av plinten, men er helt inngjuten? Har aldri brukt sement før, så antakelig går jeg glipp av noe som alle vet. :)
tiden og prisen på en 1 M bor så hadde jeg heller laget ny plint.
15 cm bredde bør jo gå an å bare løfte rett opp og i med ny betong.
 
  • Liker
Leif i Skåne og 1 annen
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
ts skrev 30 cm oven og 90 cm under jord altså 1,2 m plint.
Sen prata han om att bore opp til en meter og i med jern.
Jaaa.. Det var det der med å lese før man svarer...

Men vi ser ut til å være enige. Å bore en meter i betong er ikke morsomt eller enkelt...
 
  • Liker
Leif i Skåne og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.