Har denne åpning mellom kjeller og første etasje. Den måler 144*140 og høyde fra gulvet er 199 (cm). Avsats ovenfra er fra høyre.

Tenker siste trinn nede blir til venstre langs yttervegg. Ingenting i nedre plan som hindrer i form av vegg etc.

Har en spiraltrapp, men lurer på om noen vet om målene muliggjør en fast i stedet.

• En stige står ved en åpning i taket, forberedt for å forbinde kjeller og første etasje under renovering. Ingen hindringer synlige i rommet.
Det er aldri umulig å ha en trapp, spørsmålet er bare om den blir særlig hyggelig å gå i, men mange eldre hus har nok dårligere forutsetninger enn det der med trapper som fungerer bra.

Du har et poeng, det kanskje blir remontering av spiraltrappen!

Den er fin, men trenger å stabiliseres.

Hva er høyden fra gulv til gulv? Spiraltrapper er nødløsninger som bør unngås, spesielt til en kjeller hvor man kanskje vil bære med seg ting. En L-formet trapp virker passende hvis den får plass. (Avhenger av total trappehøyde).

Om det er to meter gulv til tak tipper jeg på maks 2,50 totalt, sannsynlig litt mindre. 13–14 trinn burde da være nok. Ideelt sett ville man da ønsket en trappelengde på rundt 3,25–3,50 meter. Det er vel omtrent en meter mer enn du har med full ståhøyde i L-form. Men at en kjellertrapp har litt grunnere trinn enn ideelt er jo ganske vanlig, likeså at voksne menn må bøye hodet litt for å komme ned.

Jeg vil tippe at du kan få en ganske bra trapp bygget der.

J justusandersson skrev:
Hva er høyden fra gulv til gulv?
Hei!
Høyden gulv til undertak kjeller måler 199 cm

• Liker
LenaSuzanna
  • Laddar…
Flott, skal se om det går å lage en L-trapp likevel

Jeg spør igjen: høyden fra gulv til gulv? Dvs kjellerens høyde pluss bjelkelagets tykkelse. Det er det målet som bestemmer trappens forutsetninger.

• Liker
Dan_Johansson og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg spør igjen: høyden fra gulv til gulv? Altså kjellerens høyde pluss bjelkelagets tykkelse. Det er det målet som bestemmer trappens forutsetninger.
Takk alle!
Jeg har regnet og det blir å montere tilbake sugröret...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.