Hei!
Vi har nylig kjøpt et hus bygget i 1912 og tenkte å få tilbake litt århundreskiftesfølelse i huset. Vi tenkte derfor å ha perlespont i taket og kanskje på noen av veggene. Jeg har imidlertid sett i eldre hus at de noen ganger har en enklere spont hvor kantene er faset så det blir som en "V" mellom hver planke. Ellers er de helt slett. Er det noen som vet hvor man får tak i slike?
Så har jeg sett at de har brede taklister som er kuvet. Hvor kan man finne slike?
MVH
Ziro
Vi har nylig kjøpt et hus bygget i 1912 og tenkte å få tilbake litt århundreskiftesfølelse i huset. Vi tenkte derfor å ha perlespont i taket og kanskje på noen av veggene. Jeg har imidlertid sett i eldre hus at de noen ganger har en enklere spont hvor kantene er faset så det blir som en "V" mellom hver planke. Ellers er de helt slett. Er det noen som vet hvor man får tak i slike?
Så har jeg sett at de har brede taklister som er kuvet. Hvor kan man finne slike?
MVH
Ziro
Det du søker er dobbelfals og hulkillist. Disse kan du finne hos en velassortert byggevarehandel.Ziro skrev:
I vårt renoveringsobjekt fra 1913 finnes det perlespon i taket og som panel på veggene (ca 120 cm høye) i kjøkkenet. Det kunne ha vært satt opp senere, men det tviler jeg på. Det finnes et eneste veggskap i kjøkkenet, og det har også perlespon i skapdøren.
/EB
/EB
Hei!
Takk for tipsene.! Ja, det er dobbelfaspanel og hulkillist jeg mener.
Jeg bor i Hässelby, Stockholm. Ekesiöö i Bromma ser ut til å ha. Er de bra? Dyre? ByggMax er jo veldig billige, så dit tenkte vi nok å dra, men de har bare perlespont og ikke dobbelfaspanel som det ser ut. Ellers finnes jo Faringe som ser ut til å være ganske billige. De har hulkillister 21 x 69 mm for 24:50 /lpm inkl moms. De ser imidlertid ikke ut til å ha dobbelfas. Andre tips mottas gjerne!
MVH
Ziro
Takk for tipsene.! Ja, det er dobbelfaspanel og hulkillist jeg mener.
Jeg bor i Hässelby, Stockholm. Ekesiöö i Bromma ser ut til å ha. Er de bra? Dyre? ByggMax er jo veldig billige, så dit tenkte vi nok å dra, men de har bare perlespont og ikke dobbelfaspanel som det ser ut. Ellers finnes jo Faringe som ser ut til å være ganske billige. De har hulkillister 21 x 69 mm for 24:50 /lpm inkl moms. De ser imidlertid ikke ut til å ha dobbelfas. Andre tips mottas gjerne!
MVH
Ziro
Vi lette også etter dobbelfals panel, men med mindre du vil ha råplan i dimensjon 22*145 må du nok jobbe litt med å sjekke med lokale sagbruk. Vi hadde et lokalt sagbruk som faktisk hadde hatt en bestilling og da benyttet anledningen til å sage noe til lageret også. Har for meg at de ville ha ca 110 kr/m2 for 13*95 (tror det var 13, kanskje 15). Vi valgte bort det denne gangen på grunn av mengden vi ønsket. Men det er utrolig fint på riktig sted. Har sett en annerledes løsning i et "kulturhus" der de hadde dobbelfals fra gulv til tak med en malt brystningsdekor. Stilig, og enkelt å bygge.
Jeg har kikket en del i bøker om Carl og Karin Larsson samt Ellen Key. Der finnes en hel del bilder fra deres respektive hus med spontede vegger her og der. Klart trivelige inspirasjonskilder!
Jeg har også lånt en bok som heter "Så renoveras torp och gårdar", der det finnes en del tips. Jeg husker dog ikke om det fantes med noe om ulike spontede vegger.
Ingen lenker akkurat....
/Ziro
Jeg har også lånt en bok som heter "Så renoveras torp och gårdar", der det finnes en del tips. Jeg husker dog ikke om det fantes med noe om ulike spontede vegger.
Ingen lenker akkurat....
/Ziro
Den dobbelfas som jeg har i huset mitt er kun 70 bred og satt opprinnelig på både tak og vegg i gangene (nede/oppe). Perlesponten er derimot rundt 150 bred men det er høvlet to perler i samme. Ser altså ut som to separate panelbord, men det er bare ett. Finnes i bla kjøkkentaket.
/J
/J
Klikk her for å svare