Hei!
Vi skal tilleggsisolere vårt trehus fra -44. I forbindelse med det skal vi bytte den MYE dårlige fasaden. Siden vi ikke akkurat elsker å male vurderer vi å bytte bort treet, men mot hva?
Puss, tegl, metall, plater... Vedlikeholdsfritt? Det er supersvært å få en oversikt over fordeler/ulemper. I gaten varierer det stort, så vi burde få byggetillatelse uansett.
Hjelp oss å velge! ???

Puss!

Det finnes fasadesystem der man kler huset med EPS-plater og pusser deretter hele huset. På den måten får man både en penere og mer vedlikeholdsfri fasade samt at det blir tilleggsisolert. Koster dog en slant. Naboen har gjort det på sitt gamle eternitthus og det ble kanon!

Lykke til!

Gutte skrev:
Puss!

Det finnes fasadesystem der man kler huset med cellplastplater og pusser deretter hele huset. På den måten får man både en penere og mer vedlikeholdsfri fasade, samt at det blir tilleggsisolert. Koster dog en del. Naboen har gjort det på sitt gamle eternithus, og det ble kanon!

Lykke til!
Jeg var inne på litt samme sporet der... Finnes det ikke et lignende system, bare laget av glassfiber? Jeg har sett at man ofte har slikt på større bygninger som skal pusses. Det ser ut til å være plater av en slags hardere glassull med et armeringsnett ytterst som festes på veggen. Deretter er det bare å sprøyte på pussen. Om man vil, kan man jo ha gjennomfarget puss, så eliminerer dere vedlikeholdet ytterligere.

Noe om pris eller leverandører vet jeg dog ikke..

Ta en titt på optirocs (nå Maxit) serporocsystem - www.maxit.se.
Klikk på "Puss og Fasade", så klikker du deg gjennom der og leser alt du kan...

Hvordan man gjør det i praksis kan beskues på vår web.
Se også bildet nedenfor - tatt fra dagboken, 2003, August.
IMG_1841.jpg

ps. det er mineralull, ikke glassfiber.

prisen - 303 kr inkl mva for materialet/kvm betalte jeg. Det som er kjempedyrt er festene, typ 10 kr/stk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.