Hadde tenkt å gjøre det lett for meg når jeg skal tilleggsisolere huset mitt, men når vi nå byttet vinduer ser vi at hele huset er kledd i trykkimpregnert fjellpanel. Panelet har sittet i minst 18 år...

Må jeg fjerne alt eller går det an å spikre opp lekter, isolere og kle med vanlig hvit treverk? (tenker på lukt mm som kan komme fra trykkimpregnert treverk og da kanskje det ikke er så bra å bygge det inn?)

Så vidt jeg vet har man ikke lov til å bruke trykkimpregnert trevirke som fasademateriale. Nå er det imidlertid allerede på plass, men hadde jeg vært deg, ville jeg ha fjernet det. Trykkimpregnert trevirke kan gi ubehagelige utslipp som kan trenge inn i huset ved innbygging.

Ja jeg selv hadde aldri satt trykkimpregnert treverk i fasaden men man kanskje gjorde så for sånn ca 20 år siden? (har jeg for så vidt aldri hørt om men likevel :-) )

Hvor gøy er det på en skala å ta ned alt og få det avgårde til søppelfyllinga....man kan jo ikke engang brenne det!

Ja ja bare å ta tyren ved hornene og begynne å rive...sukk!

caradan skrev:
Ja jeg selv hadde aldri satt trykkimpregnert tre i fasaden men man kanskje gjorde så for sånn cirka 20 år siden? (har jeg i og for seg aldri hørt om men likevel :-) )

Hvor morsomt er det på en skala å ta ned alt og få det til søppelfyllinga....man kan jo ikke engang brenne det!

Ja ja bare å ta tyren ved hornene og begynne å rive...sukk!
Når vi likevel holder på, bør du vite at trykkimpregnert tre skal deponeres på et særlig sted på en gjenvinningsstasjon. Det er miljøskadelig å brenne det eller kaste det i naturen.
...og ulovlig.

Det var vel det jeg skrev???

(at det må til tippen fordi man ikke kan, les får, brenne det opp)

Skulle aldri etterlate miljøfarlig avfall i skog og mark...

Johan Gunverth skrev:
Når vi først er i gang, så bør du vite at trykkimpregnert trevirke skal deponeres på en spesiell plass på en ÅV-sentral. Det er miljøskadelig å brenne det eller kaste det i naturen.
...og ulovlig.
Morsomt, sist jeg var på åv-sentralen og spurte spesifikt hvor det gamle trykkimpregnerte trevirket skulle kastes, så henviste de til treverket, altså der alt annet trevirke kastes. Kanskje forskjellig avhengig av hvor man er, eller kanskje inkompetanse...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.