Jeg er ganske lei av at nesten alle svenske småhus har låvepanel. Til den mer moderne, stramme arkitekturen på nybygde småhus passer det bedre med en glattere fasade, og derfor passer de så bra med pusset fasade.

Nå vurderer jeg om det ikke ville vært ganske stilig med stående not og fjær-planker. Da får man et glattere inntrykk med bare en liten sprekk mellom hver planke. Mitt spørsmål er om det finnes egnede planker å kjøpe til dette? Det duger jo ikke med 13x95 not og fjær til fasaden. Finnes det not og fjær 22x120? En annen tanke er om det er en risiko for at fjærer og not vil sprekke. Enkelte gamle hus er bygget av not og fjær 2x5 tommer, men det er litt overkill å ha som fasadeplanker.

Jeg har også vurdert vanlige u-spånede planker kant i kant, omtrent som på en låve. Det må vel være et par mm sprekk for treverkets bevegelser, og da er det en risiko for at det kommer inn fuktighet hvis det kommer slagregn på veggen. Hvis man har utvendig gips eller OSB bak panelet, tror dere den tar skade?

Noen som har synspunkter?

Tror ikke det blir så gøy å få opp de bordene. og så skal man finne slike med en pent saget overflate med.

Det finnes ellers vanlig faspanel som er "halvspontad".

/Kent

Halvspontet høres jo bra ut. Det får jeg se nærmere på.

Billigst blir det helt uten spont, men tror dere det kommer inn fukt i skjøten mellom bordene da?

Ja, det kommer inn fukt ettersom en fasade utsettes for vær og vind, det er liksom derfor man har lokk på lokkpanel eller bruker halvspontet. Så tetter en riktig satt fasade seg da bordene eller bordene/lokkene beveger seg mot hverandre, årringene strever etter å rette ut seg.

/Kent

Den "halvspontade" kalles også for z-panel. Finnes også en annen variant som heter "fjällpanel" "Stockpanel" ikke så dumt den heller.

De oven er klart penere enn låspanel.

Snailman
har sett et hus som har spontede fasadebord, stående på et nybygd hus, har bilde på profilen om noen er interessert...

Vårt hus har (etter tidligere eiers fasadbytte) stående halvstaffet panel av en type som ofte kalles "herrgårdspanel". Pent?...kanskje, smakssak...men siden virket tydeligvis er skåret uten større hensyn til årringene, og det kan man jo ikke rette mens man bygger siden panelen bare kan vendes på en måte, så er det skikkelig utett på sine steder. En slik fasade har altså ikke de selvtettende egenskapene som Snickarboden nevnte.

Dessuten varierer bredden på bordene noen prosent avhengig av årstid og fuktighetsinnhold. Se bare på hvordan et ekte tregulv ser ut på sensommeren henholdsvis sen vinter.

Milkshaken
Z-panelet er stilfullt og å foretrekke, det kan monteres både stående og liggende.. men jeg fraråder på lang sikt å sette noen liggende panel.. Har sett betydelig flere fuktskader bak liggende panel enn bak stående..

Har dobbelspontet stående fasade på hele huset og ti år holder det i hvert fall :)

Hei.

Ville bare sende inn et lite innlegg angående "glatt" trepanel uten overligger.
Holder på med å bytte vår gamle og veldig kjedelige "overligger"-fasade (til litt modifisert sporpanel).
Vi har gjort en liten modifisering og fått oppsaget 22x145 (vurderte først 22x120, ble litt for "tynt") i riktige lengder med 5mm deling (i stedet for ca. 15mm). Dette for å få et "glatt" inntrykk.

Malt med Alcro bestå, espresso. Før oppspikring malt med olje, grunning samt et lag dekkfarge. Ingen problemer med sammenføyning (med tanke på lag med maling) eller glipper.

Rock on.

Mvh
//Tobben

Informativ lenke: http://www.sodermalmstra.se/websites/webb_filer/filbank/List & Panel.pdf

Milkshaken
Holder på å bygge et elementhus med stående glattpanel, kuppelhode på spikeren, og så den grønne jernvitriolen... (Blir grå innen et år)
Ser virkelig billig ut....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.