Hei. Jeg fant disse fine bjelkene i en jordkjeller som ingen ville ha, så jeg tenkte at jeg tar med dem hjem og setter dem som synlige bjelker i taket til nybygget mitt, men snart er det på tide å montere dem, så leste jeg at gamle sviller ikke er bra i det hele tatt, men kan være kreftfremkallende. Hvordan vet man om de er giftige? Kan man ikke sperremale dem?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 innlegg
Men er det gamle sviller da? Hvis de er "farlige" så finnes det nok ganske tydelig impregnering.
Ingen som vet hva det er eller har vært til. Det ser ikke ut som det er noe tjære på dem men de lukter litt merkelig men ikke rart når de har ligget rett på sanden i en jordkjeller i mange år. Hvordan kan man se om det er impregnert sville?H hempularen skrev:
Er det sviller så er de meget sannsynlig impregnert med arsenikk eller kreosot. Ikke noe jeg ville hatt inne i mitt hjem akkurat. Den ene stokken ser ut til å bære spor av skinner, så det er trolig en jernbanesville.
Tenk etter nå.
Hvorfor skulle du ønske å montere noe som potensielt er unyttig og dessuten lukter vondt i et nybygg...?
Hva gjør du om de riktignok ikke er impregnert, men lukten trer frem etter at de er montert?
Kast dritten!
/M
Hvorfor skulle du ønske å montere noe som potensielt er unyttig og dessuten lukter vondt i et nybygg...?
Hva gjør du om de riktignok ikke er impregnert, men lukten trer frem etter at de er montert?
Kast dritten!
/M
Kanskje siffermerkingen i enden kan gi noen ledetråd om hva de har blitt brukt til tidligere?
På øverste bildet ser det ut som en av bjelkene har to fordypninger med et mellomrom som kan tolkes som tydelige merker av skinner som er lagt uten underlagsplate og derfor slitt ned i bjelken. Men det kan også være noe annet.Staffan2000 skrev:
T Toddep skrev:
På øverste bildet ser man fordypninger i bjelken lengst til høyre, er disse plassert like langt inn fra kanten og har en avstand mellom seg som er ca. 1435,1093,1067,891,802,750 eller 600 mm så er det garantert en jernbanesville. Finnes det dessuten firkantede hull på hver side av fordypningen så er det enda mer bekreftet.