Hei. Jeg fant disse fine bjelkene i en jordkjeller som ingen ville ha, så jeg tenkte at jeg tar med dem hjem og setter dem som synlige bjelker i taket til nybygget mitt, men snart er det på tide å montere dem, så leste jeg at gamle sviller ikke er bra i det hele tatt, men kan være kreftfremkallende. Hvordan vet man om de er giftige? Kan man ikke sperremale dem?

• Gamle trebjelker i en jordkjeller. Tre bjelker ligger på bakken, delvis opplyst av sollys. Usikkerhet rundt giftighet ved gjenbruk.
Men er det gamle sviller da? Hvis de er "farlige" så finnes det nok ganske tydelig impregnering.

H hempularen skrev:
Men er det gamle sviller da? Om de er "farlige" så finnes det nok ganske tydelig impregnering.
Ingen som vet hva det er eller har vært til. Det ser ikke ut som det er noe tjære på dem men de lukter litt merkelig men ikke rart når de har ligget rett på sanden i en jordkjeller i mange år. Hvordan kan man se om det er impregnert sville?

Er det sviller så er de meget sannsynlig impregnert med arsenikk eller kreosot. Ikke noe jeg ville hatt inne i mitt hjem akkurat. Den ene stokken ser ut til å bære spor av skinner, så det er trolig en jernbanesville.

Jeg sagde av en kant med tigersagen og den er ikke mørk på innsiden som dere ser.
Men den lukter sterkt.
Var sviller mørk tvers igjennom eller bare på utsiden?

• Tre tømmerstokker med synlige snittflater, to lyse og én mørk. Snittet avdekker treets naturlige indre og skaper diskusjoner om eventuell behandling.
Lukter det sterkt er det sannsynligvis kreosot, ikke å anbefale innendørs.

Tenk etter nå.
Hvorfor skulle du ønske å montere noe som potensielt er unyttig og dessuten lukter vondt i et nybygg...?

Hva gjør du om de riktignok ikke er impregnert, men lukten trer frem etter at de er montert?

Kast dritten!
/M

Staffans2000
Det er ingenting som tyder på at det er sviller. Verken merker etter skinnespiker eller impregnering.

Hvilken effekt har sperremaling på lukt. Bjelkene er så fine så derfor vil jeg gjerne bruke dem.

Staffans2000
Hennke85 Hennke85 skrev:
Den ene stokken ser ut til å ha spor av skinner, så det er trolig en jernbanesville.
Hvor finner du sporene av skinner?

P.S.
SPOR av SKINNER. Det var fyndig!:D

• Haha
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Kanskje siffermerkingen i enden kan gi noen ledetråd om hva de har blitt brukt til tidligere?

Det ser ut som vanlig hustømmer. Formentlig helt ufarlig, men har de ligget lenge i en fuktig kjeller så finnes det sikkert en hel del som vokser og lukter på dem.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hvor finner du sporene av skinne?

P.S.
SPOR av SKINNE. Det var fyndig!:D
På øverste bildet ser det ut som en av bjelkene har to fordypninger med et mellomrom som kan tolkes som tydelige merker av skinner som er lagt uten underlagsplate og derfor slitt ned i bjelken. Men det kan også være noe annet.

T Toddep skrev:
Jeg saget av en kant med tigersagen og den er ikke mørk på innsiden som dere ser.
Men den lukter sterkt.
Var sviller mørke tvers igjennom eller bare på utsiden?

På øverste bildet ser man fordypninger i bjelken lengst til høyre, er disse plassert like langt inn fra kanten og har en avstand mellom seg som er ca. 1435,1093,1067,891,802,750 eller 600 mm så er det garantert en jernbanesville. Finnes det dessuten firkantede hull på hver side av fordypningen så er det enda mer bekreftet.

Synd og sjanse. Jeg kjøper limträ og anstrenger seg så de får gammelt utseende

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.