10.695 lest ·
9 svar
11k lest
9 svar
Fargevalg til innvendig vegg som er diffusjonsåpen
Vi skal bygge hus med trefiber i veggene og således ingen dampsperre, men kun dampbrems.
Nå har jeg begynt å fundere på hvilken type maling man kan ha på innsiden av ytterveggene. Det går vel ikke bra med noen tett plastmaling for da blir det vel en dampsperre, eller hva sier dere?
//Micke
Nå har jeg begynt å fundere på hvilken type maling man kan ha på innsiden av ytterveggene. Det går vel ikke bra med noen tett plastmaling for da blir det vel en dampsperre, eller hva sier dere?
//Micke
Les bloggen om sunda huset, sundahuset.se! Veldig interessant lesning hvis du vil at hele huset skal være miljøvennlig. Orker du ikke å lese, så vurmer Felicia (som har skrevet bloggen) blant annet for malerfirmaet Auro, http://www.auro.se/, som lager økologisk maling.
Jeg skal selv snart begynne å bygge mitt hus med trefiber i veggene. Harde plater på utsiden, trefiberull i veggene. På taket blir det også trefiberplater og trefiberull uten luftspalte! Dampbrems på innsiden og diffusionsåpen duk på trefiberplatene på taket (på grunn av lav helling, ellers trengs det ikke) under takplater. Føles som riktig vei å gå! Jeg går ikke all the way som Felicia gjorde, men så langt jeg orker så skal det bli naturlig. Så en slags miljøvennlig maling blir det på innsiden. På utsiden blir det slamfärg.
Jeg skal selv snart begynne å bygge mitt hus med trefiber i veggene. Harde plater på utsiden, trefiberull i veggene. På taket blir det også trefiberplater og trefiberull uten luftspalte! Dampbrems på innsiden og diffusionsåpen duk på trefiberplatene på taket (på grunn av lav helling, ellers trengs det ikke) under takplater. Føles som riktig vei å gå! Jeg går ikke all the way som Felicia gjorde, men så langt jeg orker så skal det bli naturlig. Så en slags miljøvennlig maling blir det på innsiden. På utsiden blir det slamfärg.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
finnes ingen farge som er diffusjonstett på den måten så hva du kler veggene med blir ganske sekundært bortsett fra om du vil holde en miljøvennlig linje men da blir det jo en helt annen femma.
Jeg malte nettopp med kulturhantverkarnas linoljeemulsjonsmaling (http://shopen.kulturhantverkarna.se/vagg-takfarg-inomhus/) på kalkpussen i mitt fremtidige kjøkken. Jeg lever i troen på at den er mer diffusjonsåpen enn "plastmaling", men det var ikke et veldig viktig argument for meg, mer at den skulle være tidsriktig og miljøvennlig (ved maling og for oss som bor i huset). Hvor godt den fungerer på sikt vet jeg ikke (ennå).
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Linoljemaling eller eggoljetempera er jo bra, sterke og naturlige farger.
Den sistnevnte skal visst være utrolig billig å male med sier de, men mye dårligere holdbarhet (noen uke).
Den sistnevnte skal visst være utrolig billig å male med sier de, men mye dårligere holdbarhet (noen uke).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
All lateksbasert maling er diffunsjonstett og derfor uegnet her (og i de fleste andre sammenhenger). Valget av malertype avhenger delvis av hva slags materiale du skal male på. Hvis innsiden av veggene består av trepanel, er eggoljetempera et veldig godt valg. Meget holdbart og lett å forbedre uten at det synes. Produseres bl.a. av Ovolin (i Degerfors tror jeg). På et kjøkken med mye smuss og fettstøv er nok linoljemaling et bedre valg. Ottossons i Genarp har et godt utvalg.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 innlegg
Jeg fikk høre at matte farger er mer diffusjonsåpne enn blanke.
For øvrig har jeg lenge tenkt på dette. Noen sier at moderne farger blir diffusjonstette, som å kle inn huset i en plastpose. Når man deretter begynner å snakke om å tette bad, trengs det primer, gummiduk, remser i alle hjørner og gummilim. Ville det ikke vært enklere å male et lag med den supertette veggmalingen der?
For øvrig har jeg lenge tenkt på dette. Noen sier at moderne farger blir diffusjonstette, som å kle inn huset i en plastpose. Når man deretter begynner å snakke om å tette bad, trengs det primer, gummiduk, remser i alle hjørner og gummilim. Ville det ikke vært enklere å male et lag med den supertette veggmalingen der?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 innlegg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3.081 innlegg
Det er aldri et problem å legge tre i en plastpose så lenge posen er helt tettFred vom Jupiter skrev:Jeg fikk høre at matte farger er mer diffusjonsåpne enn blanke.
For øvrig har jeg lenge fundert på dette. Noen sier at moderne maling blir diffusjonstette, som å kle inn huset i en plastpose. Når man så begynner å snakke om å tette baderom, så trengs det primer, gummiduk, remser i alle hjørner og gummilim. Ville det ikke vært enklere å male et lag med den supertette veggmalingen der?
Men det er en morsom liknelse som du gjør
Fargevalg er jo litt avhengig av hvilket materiale som er underlag.
På tre kan man jo male med linoljemaling, eggoljetempera etc., men kanskje ikke limfarge. På porøse plateformater vil man nok ikke male med linoljemaling da det suger så pass mye - men da kan man olje overflaten først og så male med linoljemaling.
På puss så er det vel silikatmaling eller limfarge som "gjelder".
Limfarge var jo ganske vanlig før på underlag av papp eller gamle aviser som var limt opp med tapetlim, men det var litt av en fattigmannsløsning. Limfargen er ikke særlig avtørkbar heller, den kritter om man gnir på den.
Eggoljetempera har blitt brukt for både tremøbler, skap og også vegger om man hadde råd(egg var dyrt før).
Når eggoljetempera har herdet, er den avtørkbar og sterk mot slitasje, men ganske matt i glansen. Den kan poleres litt for å få en litt blankere overflate(eller vokses om det skal være enda blankere, men da er det fare for at vannsprut gir hvite flekker, avhengig av voks).
Linoljemaling var ganske eksklusivt for veggmaling, men ble brukt om man hadde trepanel eller gjorde marmorering eller treådring på puss.
Det noen skrev om at matt maling skulle være mindre tett enn blank maling tror jeg ikke noe på - det er pigmentkombinasjonen som gir glansen, og da mener jeg ikke mengden av pigment, men hvilken type pigment som har blitt brukt.
Det diffusjonstette laget er jo bindemiddelet som står for.
På tre kan man jo male med linoljemaling, eggoljetempera etc., men kanskje ikke limfarge. På porøse plateformater vil man nok ikke male med linoljemaling da det suger så pass mye - men da kan man olje overflaten først og så male med linoljemaling.
På puss så er det vel silikatmaling eller limfarge som "gjelder".
Limfarge var jo ganske vanlig før på underlag av papp eller gamle aviser som var limt opp med tapetlim, men det var litt av en fattigmannsløsning. Limfargen er ikke særlig avtørkbar heller, den kritter om man gnir på den.
Eggoljetempera har blitt brukt for både tremøbler, skap og også vegger om man hadde råd(egg var dyrt før).
Når eggoljetempera har herdet, er den avtørkbar og sterk mot slitasje, men ganske matt i glansen. Den kan poleres litt for å få en litt blankere overflate(eller vokses om det skal være enda blankere, men da er det fare for at vannsprut gir hvite flekker, avhengig av voks).
Linoljemaling var ganske eksklusivt for veggmaling, men ble brukt om man hadde trepanel eller gjorde marmorering eller treådring på puss.
Det noen skrev om at matt maling skulle være mindre tett enn blank maling tror jeg ikke noe på - det er pigmentkombinasjonen som gir glansen, og da mener jeg ikke mengden av pigment, men hvilken type pigment som har blitt brukt.
Det diffusjonstette laget er jo bindemiddelet som står for.
Klikk her for å svare
