Vi vil felle inn rør i vegg i noen rom. Huset er fra 1968 og bygd av blåbetong (bjelkelag og bærende vegger). Entreprenøren er tvilende og sier at det ikke er hensiktsmessig å spore i blåbetong da støvet er helsefarlig. Da jeg ikke finner noen entydige svar er mine spørsmål: 1) Hvor pass helsefarlig er det med støv fra blåbetong? Jeg er rimelig opplyst om radon og den økte risikoen for lungekreft mm, Mitt spørsmål er ikke et generelt spørsmål om radon, men om "byggestøvet". 2) Gitt at det er helsefarlig, hvilke tiltak skal man gjøre når man arbeider i betongen? Skal man for eksempel plastre foran dørene til andre rom, bruke byggstøvsuger, vaske vått, lufte konstant mm? Noen som vet eller har erfaring med slike jobber? Takk for svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 innlegg
Alt byggestøv er skadelig, så vidt jeg vet er ikke blåbetong farligere enn annet støv. For det første skal man bruke en sporfriser med avsug. Det fjerner det meste av støvet. Har ikke personlig erfaring, men har hørt at avsuget tar 80 - 90% av støvet.
Deretter skal man dekke alt, teipe sprekker osv. Du vil uansett finne støv langt inn i kommodeskuffen i neste etasje om 5 år. All betongfresing/kapping støver noe helt utrolig, og støvet trenger seg gjennom absolutt overalt.
Og så selvfølgelig bruke en ordentlig beskyttelsesmaske, ikke bare en sånn engangsmaske. Men det gjelder ved alt rivningsarbeid.
Deretter skal man dekke alt, teipe sprekker osv. Du vil uansett finne støv langt inn i kommodeskuffen i neste etasje om 5 år. All betongfresing/kapping støver noe helt utrolig, og støvet trenger seg gjennom absolutt overalt.
Og så selvfølgelig bruke en ordentlig beskyttelsesmaske, ikke bare en sånn engangsmaske. Men det gjelder ved alt rivningsarbeid.
En sen men stor takk for svar!
Klikk her for å svare