Hei!

Holder på å pusse opp hjemme og kunne trenge noen råd.

Har revet ned alle gipsveggene i et soverom (orket ikke fjerne alle lagene med tapet, og skal legge litt kabler som jeg vil ha innfelt).

Gipsplatene er festet utenfor bunnplaten (betong). Det gjør at jeg ikke kan komme til og få fjernet hele platene.

Har laget en enkel skisse av hvordan det ser ut (er mest for illustrasjon). Det gulmarkerte gjetter jeg er en syll som platen er festet i nederst. Resten av platen var spikret i lektene som er blant isoleringen (ikke tegnet inn).
Gulmarkerad skiss av en gipsskivekonstruksjon i et rom. Viser plassering av parkett, betongplate, isolasjon og gipsvegg.
Slik det ser ut nå har jeg kappet gipsen med et multiverktøy i nederkant og revet ut så mye jeg kunne av platene, men det sitter igjen ca 15 cm av platen som jeg ikke kan komme til (om jeg ikke river ytterveggen som er av murstein) som ligger nedenfor betongplaten.

Huset er fra 1973. Slik jeg tolker konstruksjonen, så har man støpt platen etter at man satte opp gipsveggen.

Jeg tenkte å bygge opp en ny vegg av OSB+gips.

Spørsmålet er altså, kan jeg bygge en ny vegg stående på den gipsplaten som sitter igjen (da med osb stående på gjenværende gips) og så bygge på med gips utenpå osb-platen?

Takk på forhånd!

Det virker jo så der å ha gips direkte mot betongen, men har det klart seg siden -73 så funker det vel. Jeg ville sette en kortling mellom bjelkene for å gi veggen støtte i bunnen og bygge videre med osb og gips.

• Liker
Bumlersson
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Det ser jo ikke helt ideelt ut å ha gips direkte mot betongen, men har det klart seg siden -73 så funker det vel. Jeg ville satt en kortling mellom stenderne for å gi veggen støtte i bunnen og bygget videre med OSB og gips.
Takk for svaret! Det var litt min tanke også. Kan jeg stable OSB på den eksisterende kanten med gips som er igjen, eller burde jeg droppe den ideen og i stedet gå for bare gips, og på en eller annen måte prøve å sparkle igjen eventuelle gliper?

Før jeg forsto hvordan det var montert og tok frem multiverktøyet så ble det ganske stygg kant av den eksisterende gipsen, se bilde (katten ville selvfølgelig være med og inspisere også).

En svart og hvit katt inspiserer en ujevn kant på en vegg av gips og OSB, med laminatgulv i forgrunnen.

Har du noe å feste osb-en i nederkant så går det bra. Ellers må du felle inn en liggende regel mellom de stående for å ha noe å skru osb-en i. Gjør på samme måte som det er gjort over katten :)

Er veggene plastet så bør plasten repareres.

Det heller mot at det blir på den måten, takk!

Det kan være at du har flytende gulv - eventuelt med et tynt lag finsats oppå celleplast som igjen ligger på den støpte platen. Sånn var det i vårt hus som er bygd -72. Altså at gipsen ikke går utenfor selve platen men bare utenfor det øvre laget. At man skulle ha bygd veggen med isolasjon osv før man støpte betongplaten tviler jeg på. Om syllene ikke er fuktige / skadet så finnes det ingen grunn til å røre dem.

(vi tok bort hele gulvet helt ned til bjelkelaget men det anbefaler jeg ikke om dere ikke har problemer...)

Så ser det ut i vårt hus også (kjeller med betongdekke), på markplan har de først støpt dekke, deretter bygd alle vegger, så støpt 5-10 cm til. Har slått i stykker gipsen på badet i nedre kant (burde kuttet av pent som TS gjort), holder på å felle inn stendere nå.

• Liker
eoarne
  • Laddar…
Vi har nettopp tatt ned en skillevegg som sluttet mot yttervegg, og har funnet en lignende konstruksjon. Huset er opprinnelig fra 1897, men er totalrenovert på starten av 00-tallet og har da fått støpt en plate med gulvvarme. Jeg hadde regnet med at platen i det minste skulle gå under gipsplatene mot ytterveggen, men når jeg åpner opp ser jeg at platen slutter fulgt av en par cm bred kant av celleplast. Etter det er et ytterligere tynt lag av betong støpt tilsynelatende _oppå_ dampsperre/plast som sitter i veggen, sannsynligvis for å understøtte siste del av gulvet? Merkelig konstruksjon, men hadde samme tanker som TS og tenkte at celleplasten skulle være en bevegelsesfuge mot steingrunnlaget... Men synes også det er merkelig og lurer litt på hva gips+isolasjon står på. :) Hvorfor skulle man støpe platen i to omganger? Altså hva har det for fordeler?

Betonggulv med synlig kant av cellplast og mulig betongstøp over plastfolie etter fjerning av vegg; viser konstruksjonselementer fra renovering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.