Hei. Vi planlegger å legge et faltak på huset vi skal bygge. Vårt tak har 45 graders vinkel og falene må være 5,1 meter. Har vært i kontakt med to firmaer på Gotland som leverer Gotlands kjernefuru, som skal være ekstra senvokst og motstandsdyktig mot råte, men deres faler er maks 4,80 m. Da må man skjøte falene, noe vi helst vil unngå. Vil gjerne få tips om sagbruk som kan levere lengre faler, med god kvalitet.
Takk for tips om hvor vi kan henvende oss. Legger ved et inspirasjonsbilde. Takk!
Hei. Takk for ditt svar, men jeg tror ikke at limfoga er et alternativ, helst vil vi prøve å finne lange falor. Det finnes så klart, men spørsmålet er hvordan kvaliteten er på virket?
Hei. Jeg tror det er virket i seg selv som er vanskelig å få tak i. I hvert fall hvis det skal være Gotlandsk kjerneved. Har forstått det som at det er vanskelig å få tak i de lengdene på Gotland. Har hørt at det finnes sagverk i Norrland som kan levere. Vet ikke hvordan den kvaliteten er og jeg har ingen navneforslag på sagverk. Selvfølgelig kan jeg søke opp sagverk og stille spørsmålet, men jeg ville først spørre i dette forumet om noen har et tips.
Gøy med flere faltaksbyggere!
Jeg står nå og smører svarttjära på våre faler som vi har fått levert av Åttersta Sag utenfor Sandviken. Våre er 4,80, og jeg vet at han hadde litt problemer med å finne virke i riktig kvalitet og lengde til oss, så 5,1-lengder kan kanskje bli vanskelig. Selvfølgelig finnes det, men det kan nok ta tid for et sagbruk å samle sammen den mengden stokker som kreves. Så mitt tips er å være ute i god tid og ringe rundt til flere sagbruk!
Er det på Gotland kan dere også prøve å kontakte de mindre sagbrukene som fortsatt sager eget virke selv. PM om du vil ha NGT tips som kanskje kan fungere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.