Falske metalltak, et valg vi tok av estetiske grunner, men huff som jeg angrer det akkurat nå. Merkelig nok ble vi ikke plaget av metalltaket vi hadde på den gamle bondegården, det taket dundret aldri. Så hva er feilen?

Vi har et helt 1½-etasjes rett enkelt nybygd hus (18x9m). Ingen taklykter, bare en skorstein som bryter av i midten av den ene siden. Øverste etasje skal muligens gjøres beboelig først om 2-3 år. Da kanskje vi legger inn et takvindu. Mellomtaket har blåseull på langsidene og i midten har vi mineralullsplater, men ingen gulv oppå det. Taket er heller ikke isolert.

Så, skal et metalltak faktisk dundre så mye? Det virker veldig vindfølsomt. Taket ble laget vinterstid, -20 grader var det da husker jeg. Kan dette ha bidratt til at spenningen i taket har blitt "dårlig"? I så fall, kan en blikkenslager forbedre valseteknikken? Eller holder det med å isolere taket for å bli kvitt støyen? Er usikker på hvor lyden egentlig kommer fra, er det via mellomtaket eller gjennom våre vinduer? Jeg har jo aldri gått ut eller opp på loftet og lyttet når det dundrer som verst (siden det alltid skjer på søvnige nattetider). Det ville føles dumt å panikkisolere hele øverste etasje hvis det viser seg at støyen fra taket sniker seg inn gjennom våre "gulv-til-tak-vinduer".

Hvilke tiltak skal vi begynne med? Hva er skurken i dramat? Takknemlig for litt kunnskap om valsete metalltak, for takbyggerne nevner jo naturligvis ingen negative effekter eller feil som kan oppstå.

Ingen som vet?
Kan blikkenslagerne ha gjort taket feil?

Sannsynligvis reduseres problemet enormt mye når dere isolerer taket.

Hadde et lignende problem med et avløp som bråket veldig mye, stappet inn litt mineralull mellom rør og vegg og det ble nesten helt stille.

Akkurat nå fungerer taket litt som et trommeskinn, når dere får på plass isolasjon så stopper lydbølgene mer i isolasjonen.

Trolig er det som du sier Dr Fozz. Forrige huset vi bodde i med blikkenslager hadde jo et gammelt "pärt-tak" (heter det så på rikssvensk?) under seg, så derfor hørtes kanskje ikke bulderet. Men kan ikke rive meg heller fra tanken at blikkenslagerne slurvet og gjort taket på tok for "løst". For ifølge min fysiske kunnskap så burde jo et blikkenslagertak være krympet i -20 grader, og nå når taket er varmere +-0 så har det svulmet ut...

Vet du hva du har falsbredd på taket? Har for meg at man i Finland noen ganger bruker bredere bånd enn man får gjøre her. I Sverige så er falsbredden 600mm for vanlig stålplåt (670mm på rull). Jo bredere bånd man har, jo mer "pumper" det - og om det ble montert ved streng kulde så blir det så klart verre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.