Hei
Tenkte å sjekke her før jeg begynner arbeidet med ny fasade på veggen der varmepumpen sitter.
Min tanke er at jeg ikke skal trenge å koble bort utedelen, men at det bare er å løsne den fra veggen og plassere den på en stilling ved siden av...og at slangene til innedelen kan forbli.
Men, er det noe spesielt jeg trenger å vite hvis jeg gjør det sånn? Typ, "ikke vipp utedelen for da selvantenner den og dør..."
Tenkte å sjekke her før jeg begynner arbeidet med ny fasade på veggen der varmepumpen sitter.
Min tanke er at jeg ikke skal trenge å koble bort utedelen, men at det bare er å løsne den fra veggen og plassere den på en stilling ved siden av...og at slangene til innedelen kan forbli.
Men, er det noe spesielt jeg trenger å vite hvis jeg gjør det sånn? Typ, "ikke vipp utedelen for da selvantenner den og dør..."
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Du skal nok være forsiktig når du flytter den, kobberrørene er sikkert ganske følsomme.
Så flytt den bare minst mulig.
Et tips er å sette den på et stativ senere, og ikke henge den på veggen.
Det reduserer resonansstøy innendørs fra utedelens pumpe og vifte.
Så flytt den bare minst mulig.
Et tips er å sette den på et stativ senere, og ikke henge den på veggen.
Det reduserer resonansstøy innendørs fra utedelens pumpe og vifte.
Takk for svar. Ærlig talt hadde jeg ikke riktig tenkt på det
Men, hvor mye kan man anslagsvis røre pumpen? Forstår på den ene siden at spørsmålet er likt "hvor langt er et snøre", men samtidig noen der ute som kanskje har en oppfatning basert på erfaring og kunnskap
Men, hvor mye kan man anslagsvis røre pumpen? Forstår på den ene siden at spørsmålet er likt "hvor langt er et snøre", men samtidig noen der ute som kanskje har en oppfatning basert på erfaring og kunnskap
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Vi tenker oss at innedelen sitter over en dør, altså ca. 2,5 m over bakken.O OTTO_75 skrev:
Og utedelen sitter med overdelen ca. 1 m over bakken.
Så er det 1,5 m rør vertikalt, og sikkert minst 1 meter horisontalt.
Å flytte ut utedelen 0,5 meter burde ikke være noe problem, hvis man sørger for at rørene ikke strekkes og bøyes for mye eller risikerer å bøyes slik at det blir kin.
Glødgassede kobberrør er jo ganske myke.
Men vær forsiktig så det ikke blir unødvendige rykk og drag i rørene!
Nå er jeg absolutt ingen ekspert på dette. Den eneste erfaringen jeg har er at jeg har installert to varmepumper. De hadde som tidligere nevnt mykglødde kobberrør. I teksten til pumpen sto det at man ikke skulle bøye rørene mer enn én gang. Jeg vil si at det avhenger av hvor lange rør og hvor krumme de er hvor langt ut du kan komme. Må du bøye tilbake en kraftig kurv så bør du nok helst ikke flytte den i det hele tatt. For å ta et eksempel så har i mitt tilfelle den ene pumpen 1,5m rør som går langs fasaden. Øverst er det en kraftig kurv. Nederst har jeg bare latt røret gå i en myk bue. Ved flytting ville jeg i det tilfellet sørge for å ikke bøye den øverst i det hele tatt og helst få hele kurven for flyttingen under den rette strekningen. I mitt tilfelle tror jeg da at det ville gått bra å i det minste flytte den en halv meter, trolig mer.
Edit: nå rakk KnockOnWood før meg med endel av infoen
Edit: nå rakk KnockOnWood før meg med endel av infoen
Klikk her for å svare