TRJBerg TRJBerg skrev:
Du sier at det er en innervegg? Er det virkelig så, er det da et annet rom bak betongen?
Da er det rett merkelig med den graden av fukt. Har vanskelig for å tenke meg at så mye kan dras opp fra bunnplaten. Er det sikkert at det ikke er f.eks. en rørlekkasje som forårsaker fukten?
Ja, på den andre siden er det vaskerom. Men den ene enden av veggen slutter i yttervegg.
 
Det der kan du legge igjen med en mykere mørtel, kanskje en kc-mørtel eller c-mørtel.
 
  • Liker
Modski og 1 annen
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Ja, på andra siden er det vaskerom. Men den ene enden av veggen slutter i yttervegg.
Kan jo være aktuelt å sjekke hvordan den andre siden av veggen ser ut og også rørleggingen i vaskerommet. Har du kanskje en liten lekkasje i vann- eller avløp? Et langskudd kan jo være at du har høy luftfuktighet og dårlig ventilasjon i vaskerommet. Tørkeskap eller tørketrommel som brukes ofte og skyver ut varm, fuktig luft? Jeg er ganske nervøs når det gjelder fukt, og hadde gjerne kunnet utelukke den typen påvirkning.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Du trenger å holde fra hverandre drenering og beskyttelse av fasaden mot inntrengende markfuktighet.

Drenering:
Har som mål å holde nede vannivået slik at vann ikke blir stående høyere enn sålen på kjelleren. Dette gjør at fukt ikke trenger opp eller suges opp gjennom platen eller gjennom veggene i kjelleren.

Fasadebeskyttelse:
Vann ovenfra (regn/takvann/snø) som finner veien ned i jorden til dreneringen kan i stedet gå inn i fasaden. Da trenger fasaden beskyttelse. Tidligere la man kald asfalt på kjellerveggene, noe som gjorde at fukt hadde vanskelig for å trenge inn. Asfalten har en utløpsdato da den blir dårligere og dårligere og beskyttelsesfunksjonen reduseres. Nyere løsninger er platonmatte (finnes andre merker) og isolasjonsskiver som man setter for å forhindre at fukt møter fasaden og i stedet leter seg direkte til dreneringen.

Så hvis tidligere eier har utført drenering, betyr det ikke at kjelleren er beskyttet mot inntrengende vann. For å forhindre at kjelleren blir verre, må utsiden også gås over!

På innsiden er det utvilsomt bra å fjerne det organiske materialet for å lufte og tørke veggen.
men det fungerer jo ikke riktig så med drenering heller.......en drenering i seg selv klarer ikke å holde noen vannivå under en plate. Et gammelt hus uten kapillærbrytende lag under platen vil kanskje ha markfukt oppover uansett hvor mye og bra drenering man har. De kreftene råder ingen drenering over.
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Det avhenger også av hva slags fundament du har i kjelleren. Hvis det er en helstøpt bunnplate, bør det bli bra når du har revet ned panelet og stenderne på innerveggen og lar det tørke ut, så lenge dreneringen er korrekt utført.
Har du en gammel villa, er det sjelden en helstøpt bunnplate, og da står både yttervegger og innervegger på egne støpninger mot bakken, og mellom ytterveggene og innerveggene støpte man ofte gulvene i kjelleren direkte på pakket sand. På eldre villaer mangler det ofte kapillærbrytende materiale under gulvene og innerveggene som står direkte på sand eller jord, og da fungerer bare dreneringen for ytterveggene. Hvis ikke innerveggene tørker ut, til tross for at du river panel, stendere og har ny fungerende drenering, tror jeg årsaken er at det mangler kapillærbrytende materiale under innerveggene og gulvene i kjelleren. Da kan du løse det på ulike måter. Et alternativ er å montere platonmatte på vegger og gulv, og deretter lage gulv og vegger med metallstendere, så har du løst problemet. Et annet alternativ er å åpne opp en del av kjellergulvet der du har mest problemer og lage en dypere "brønn" slik at mesteparten av vannet samler seg der, her skal du montere en dreneringspumpe med nivåvakt som leder ut vannet.
Så mitt siste råd er å ALDRI installere gulvvarme i en gammel kjeller, siden det gjør at kapillærkraften øker enda mer, og hvis du har installert gulvvarme, bør du slå den av.
Skal man installere gulvvarme i en kjeller i en gammel villa og det skal fungere, må man pigge opp gulvene, sette inn nytt kapillærbrytende materiale og godt med markisolasjon.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
men det fungerer jo ikke helt sånn med drenering heller.......en drenering i seg selv klarer ikke å holde noe vannnivå under en plate. Et gammelt hus uten kapillærbrytende sjikt under platen vil muligens ha markfuktighet oppover uansett hvor mye og god drenering man har. De kreftene rår ingen drenering over.
Du har helt rett, og det finnes sikkert 100 detaljer til som verken du eller jeg skrev ut. Det betyr ikke at det du eller jeg skrev er feil, det er bare ikke komplett informasjon.

Formålet med det jeg skrev var å forklare forskjellen mellom drenering og beskyttelse mot inntrengende vann ovenfra i forhold til TS tidligere innlegg om at drenering var gjort.

Jeg er ikke alene om å synes at det ser rart ut med pussløsning så høyt oppe på veggen. TS skriver også at den ene siden av innerveggen vender mot yttervegg.

@ettan47 innlegg forklarer mer utførlig hvordan det kan være hvis det er dårlig/mangel på kapillærbrytende materiale og hva man kan gjøre med det. Bra skrevet!

Nå kan jo innerveggen bli oppvarmet og at temperaturskillnaden påvirker kapillæreffekten, eller så kan det som @Henningelvis skrev være at en vannskade kan ha forårsaket det.

Det finnes rett og slett mange spørsmålstegn og muligheter…

Det ville jo vært mulig å pigge opp et hull i betonggulvet når tregulvet er borte for å se hvilket materiale som ligger under og om det er vått.

Ut fra det som har kommet fram, ville jeg startet med å rive bort det organiske og så avventet noen måneder for å se om det blir fuktigere igjen eller om det har tørket helt. Deretter ta en beslutning på hvordan veggen skal utbedres.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kan jo være greit å sjekke hvordan den andre siden av veggen ser ut og også rørføringen i vaskerommet. Har du kanskje en liten lekasje i vann eller avløp? Et langskudd kan jo være at du har høy luftfuktighet og dårlig ventilasjon i vaskerommet. Tørkeskap eller tørketrommel som brukes ofte og presser ut varm, fuktig luft? Jeg er ganske nervøs når det gjelder fukt og ville gjerne kunne utelukke den typen påvirkning.
Slik ser den andre siden av veggen ut (det som nå kan sees av den gjennom min samboers krukke-/bokssamling):
Hvit, glatt vegg med rør. Hyller fylt med diverse krukker og bokser ved siden av et bord med glasskrukker.
Hvit og glatt er den i hvert fall. Det er noen bobler i malingen noen steder, men jeg vet heller ikke hvilken type maling som har blitt brukt når veggen ble malt.

For øvrig burde jeg kanskje presisere en ting: Reglene var skikkelig våte, slik at de kunne smuldres opp med fingrene, helt nederst mot veggen, men høyere opp på veggen var de i bra stand. I den høyden hvor veggen er på sitt dårligste synes jeg ikke den er åpenbart fuktig, men føles mer som tørr sand.

Fukten er jo et kapittel for seg som jeg må ta tak i, men akkurat nå bekymrer jeg meg mest for om det er risiko for at mer av veggen kan rase og hvilke risikoer det i så fall medfører. Jeg tror (men er ikke helt sikker) at det hviler en ståldrager oppå veggen, i lengderetningen. På den andre siden av huset, i garasjen, ligger en ståldrager helt synlig som går i retning mot denne veggens forlengelse.
 
  • Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Vaskerommet er ventilert med mekanisk avtrekk som går kontinuerlig. Vi har bare bodd i huset siden omtrent sankthans og har tørket all vask utendørs og ikke kjørt noen tørketrommel. Før vi flyttet inn, stod huset tomt i omtrent et år, så jeg kan ikke tenke meg at det har vært særlig fuktig i vaskerommet, i alle fall ikke i nær tid.

Vannlekkasje kan ikke utelukkes antar jeg, men virker usannsynlig ut fra det jeg vet om vann- og avløpsrør.

Uansett har jeg kontaktet et byggefirma som skal komme og se på det i neste uke. Forhåpentligvis står huset fortsatt da :)
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.