Hei!

Jeg har revet en fuktskadet oppreist vegg i kjelleren min (trestender, frigolit, masonitt, tapet). Resultatet sees nedenfor:
Fuktskadet kjellervegg delvis revet, viser ujevn betong bak panel. Ødelagte materialer ligger på gulvet, med synlige rør og ledninger.
Det gjenstår en del å rive. Tverrstenderen øverst er litt vanskelig å komme til på grunn av vannrørene, og til høyre sitter det en elektrisk ledning bak masonitten.

Det jeg lurer på nå er betongen bak:
En grov og ujevn betongvegg med sprekker, delvis eksponert stein og rester av murpuss, i en kjeller som nylig har blitt revet.
Den er veldig ujevn, og mye av den ser ut til å ha forvitret bak den oppreiste innerveggen. Om man skraper på overflaten, faller mer av sementen av.

Bør jeg bekymre meg? Trenger jeg å gjøre noe, som å legge på mørtel av noe slag? Det hører med til saken at veggen muligens fortsatt er fuktig og trenger å tørke.
 
  • Liker
pappaK og 1 annen
  • Laddar…
den kommer aldri til å tørke om du ikke utbedrer problemet til hvorfor den er fuktig. At den ser ut som den gjør, beror jo på at den er konstant fuktig og i prinsippet forvitrer.
 
  • Liker
Roger Fundin og 3 andre
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
den kommer aldri til å tørke hvis du ikke utbedrer problemet til hvorfor den er fuktig. At den ser ut som den gjør skyldes jo at den er konstant fuktig og i prinsippet smuldrer opp.
Jeg antok at den var fuktig da den var innestengt bak den påreglede veggen og ikke kunne puste? Utover det vet jeg ikke helt hva årsaken kunne være. Det er en innervegg og huset er drenert. Jordfukt forekommer sikkert, men det er vel ikke så mye å gjøre med det?
 
Minimum er vel å gå videre og rive ut alt tre fra kjelleren. Skal det bygges får du nok bruke metallstendere og droppe isolasjonen. Ligger gulvet direkte på betongplaten også så må det nok byttes til fliser eller ventilerende gulv. Fuktigheten kommer nedenfra og kan vandre langt gjennom kapillærkraften. Skal du ha isolering i kjelleren er det bedre å sette det utenfra, dvs dreneringsarbeid.
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Jeg antok at den var fuktig da den var innesperret bak den påreglede veggen og ikke kunne puste? Utover det vet jeg ikke helt hva årsaken skulle kunne være. Det er en innervegg og huset er drenert. Markfukt forekommer sikkert, men er vel ikke så mye å gjøre med?
Om det du rev var skadet av fukt og veggen ser ut sånn så kan du nok gå ut ifra at det er fuktig der og det kommer ikke til å slutte å være fuktig fordi du dekker for det igjen. Årsaken må bort. Årsakene kan være mange. En drenering kan bety mange ting og det kommer an på hva slags type som menes. I dette tilfellet må man kanskje tette veggen og ha platonmatte eller lignende.
 
Jeg har ikke til hensikt å dekke veien igjen, bortsett fra med puss og gjennomtrengelig maling. Men før dette blir aktuelt vil jeg forsikre meg om at veggen er ok. Da jeg først åpnet nede var den tydelig våt der bjelkelaget var åpenbart skadet, men nå, noen uker senere, er den betydelig tørrere.
 
  • Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Klart det kan bli bedre om du tar bort en tett vei men bra kommer det aldri bli. Du vil trolig få pussavskalling og maling som krøller seg senere også. Ingen maling er så åpen at den klarer slike problemer.
 
S Stefan1972 skrev:
Klart det kan bli bedre om du tar bort en tett vegg, men bra kommer det aldri bli. Du vil trolig få pussløsning og maling som krøller seg senere også. Ingen maling er så åpen at den klarer slike problemer.
OK. I så fall vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre. Drenering hjelper vel ikke mot markfukt, om det nå er det som er problemet. Jeg mistenker dog at problemet kan stamme fra tiden før dreneringen ble gjort ordentlig, og i så fall kanskje det mest er et spørsmål om å la veggen tørke ut nå?
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, men hvor er det gjort? Hva er det for et hus? Hvor gammelt er det? Hvilken type drenering finnes det? Jo eldre hus man har, jo mer minker muligheten for å drenere bort slike problemer.
 
AJ82 AJ82 skrev:
OK. I så fall vet jeg ikke helt hva jeg kan gjøre. Drenering hjelper vel ikke mot markfukt, om det nå er det som er problemet. Jeg mistenker dog at problemet kan stamme fra tiden før dreneringen ble gjort ordentlig, og i så fall er det kanskje mest et spørsmål om å la veggen tørke ut nå?
Jeg hadde lignende på en kjellervegg som var opplektet. Jeg rev alt, fjernet løs puss på veggen, pusset om veggen og malte med silikatmaling. Dette var før vi drenerte, og jeg fikk etter dette litt problemer med kalkutfelling på veggen i nederkant. Etter at vi drenerte om forsvant det problemet så etter å ha forbedret malingen ved de tidligere utfellingene har det ikke kommet tilbake.
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
P
Du trenger å holde fra hverandre drenering og beskyttelse av fasade mot inntrengende markfukt.

Drenering:
Har som mål å holde vannivået nede slik at vann ikke blir stående høyere enn sålen på kjelleren. Dette gjør at fukt ikke trenger opp eller suges opp gjennom platen eller gjennom veggene i kjelleren.

Fasadebeskyttelse:
Vann ovenfra (regn/takvann/snø) som finner vei ned i jorden til dreneringen kan i stedet gå inn i fasaden. Da må fasaden beskyttes. Tidligere la man kald asfalt på kjellerveggene som gjorde at fukt hadde vanskelig for å trenge inn. Asfalten har best før-tid, og da blir den dårligere og beskyttelsesfunksjonen reduseres. Nyere løsninger er platonmatte (finnes andre merker) og isolasjonsplater som man setter opp for å hindre fukt i å treffe fasaden og i stedet finne vei direkte til dreneringen.

Så om tidligere eiere har utført drenering betyr det ikke at kjelleren er beskyttet fra inntrengende vann. For å forhindre at kjelleren blir verre, må utsiden også sees over!

På innsiden er det utvilsomt bra å fjerne det organiske materialet for å lufte og tørke veggen.
 
  • Liker
AJ82
  • Laddar…
Det sitter isoleringsplater mot fasaden, så mye vet jeg. Type er jeg usikker på, men den er flere centimeter tykk i alle fall.

Jeg får åpne så mye som mulig og la det tørke ut helt enkelt. Takk for svarene!
 
  • Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Vår vegg så lignende ut bak badstue. Dog dampsperre på innsiden. Ble bra så fort det fikk tørke ut.
 
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
TRJBerg
Du sier at det er en innervegg? Er det virkelig så, er det da et annet rom bak betongen?
Da er det ganske merkelig med den graden av fukt. Har vanskelig for å tenke meg at så mye kan trekkes opp fra bunnplaten. Er det sikkert at det ikke er f.eks. en rørlekasje som forårsaker fukten?
 
  • Liker
Sven Hallberg og 2 andre
  • Laddar…
Kunne være en karbonatisering av betongen, men det vet først etter prøve.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.