Jeg har funnet ut at jeg vil ha to IPE 240 eller HEA 200 for å erstatte to limtrebjelker på 115x495. Lengden skal være 7,8 meter. Det skal være som to mønebjelker til en garasje.

Nå er det slik at jeg er Västgöte, og da får det ikke koste noe.:) Det som finnes er en anselig mengde I-bjelke 100mm 3,0 meter lange og sveiseferdigheter. Jeg vil altså kunne bygge et eget fagverk som da tilsvarer det ovennevnte.

Hvordan skal jeg regne for å vite hvilken høyde fagverket får??

Jeg har den oppfatningen at bjelkene skal rasskarves i dette tilfellet men trenger livet også forsterkes??

Dette høres spennende ut, kan du gi litt mer informasjon?
1. Hvorfor to bjelker? Skal de samvirke, eller gjelder det to forskjellige mønebjelker?
2. Hvilke andre mål har du på dine 100mm-bjelker, (flensbredde og -tykkelse, livtykkelse).
3. Vet du hvilket stål de er laget av?
4. Hvordan er limtrebjelkene, IPE240 og HÈA200 dimensjonert? Finnes en beregning som kan følges?

Jeg har rett og slett sett litt på de forskjellige dimensjoneringsprogrammene for limtrebjelker og vil ha to bærende bjelker i stedet for en mønebjelke. Dette er fordi jeg vil som steg to kunne feste en traversbjelke på tvers i de nedre bjelkene på fagverkene. Traversbjelken skal helst tåle 150-200kg. Jeg slipper også limtre som takåser. Garasjen blir nemlig 7,8 meter lang med en spennvidde på 7,2. Takhelling på 22-25 grader.

Fra limtredimensjonen har jeg så funnet en liten lathund på side 31 i denne tidsskriftet: http://www.skogsindustrierna.org/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=95fb1466-0568-4419-a766-855bf9a9f3a5&MediaArchive_ForceDownload=true

Den eksakte beregningen finnes nok ikke uten er en liten kompromiss foreløpig. Framfor alt er det vel min tankegang som skal kommenteres...... Men etter hvert må den jo konkretiseres i en masse skrot sittende i mitt kommende garasjetak!!

Jaha. Hva er målene på dine I-bjelker?

Bjelkene er av to modeller som har vært til et gammelt pallestativ.

1. 100x50x6 mm, 3 meter lange (merket Belve PN10)
2. 80x40x5 mm, 2 meter lange

I vedlagt fil vises et prinsipielt forslag på fagverk som kan bygges av dine gamle bjelker. Er det noe slikt du har tenkt deg?

Ja, akkurat så kunne det være. Vanskeligheten for meg er å vite hvilke mål den skal ha for å oppnå tilsvarigheten av en IPE240 eller HEA200. Hvilken høyde får den, og hvilken vinkel det blir på stiverne.

Det kan jeg nok hjelpe deg med, (når jeg får tid til det), om du gir meg litt mer eksakte opplysninger om ting som påvirker konstruksjonen.

Jeg trenger å vite avstanden mellom fagverkenes opplegg så nøyaktig som mulig. Skal fagverkene bæres av stålstolper? Har du oppleggsbelastninger fra dine limtreberegninger?

Om du synes at jeg er spørrete, (så har du nok rett), det er for å slippe å bruke tid på en konstruksjon som ikke passer og måtte gjøre om jobben. Jeg vil ikke gjerne at det skal være risiko for misforståelser.

Det tror jeg det at det er mange spørsmål.... :-) Det er så mange så jeg selv knapt vet hva jeg vil....

Garasjen har jo yttermål bxl 7,2x7,8 meter. Jeg vil mure garasjen med gasbetong 300 eller 365. Som det er nå, heller det mot 365 mm. Det gjør at innermålene blir 6,47x7,07 meter (skal jo bli noen cm spillerom). På den ene gavlen kan man støtte bjelkene rett ned i platen. Den andre siden kommer til å ha en takskjutport, bjelkene må derfor vinkles av for å klare en portåpning på 4,8x2,4 meter.

Jeg vedlegger mine limtreberegninger hvor jeg tror det meste skal fremgå. Sikkerheten som jeg går på er at jeg regner med snølast 3,0 istedenfor 2,5 som min by Skövde angivelig er. Men de siste vintrene synes jeg kan vise noe annet....

Jeg har nå 2 alternativer, 1 bjelke i midten eller to på siden. Lastverdier osv. skal finnes å lese ut i pdf-ene. Det som taler for at jeg vil ha 2 bjelker er fordi jeg vil kombinere en tverrgående traversbjelke mellom de to fagverkene og at jeg også da kan ha konstruksjonsvirke som takåser. Ulempen blir jo at disse bjelkene får ta en ganske stor last som ellers ville gått ned i veggene.

Det blir forskjellige opplegslaster for de to løsningene men samme størrelse på limtredrager. Doble prisen på limtredrager, doble arbeidet på stålbjelker. Vedlegger derfor et alternativ med bare en bjelke for å til syvende og sist forenkle litt for meg. Traverskranen får da bli en svingkran ut fra den ene gavlens søyle som da må dimensjoneres opp. Vil kunne løfte minst 180kg.

Et tredje alternativ for bare travers er jo å med mine I-bjelker sveise to langsgående sidebjelker kun for dette (uten å ta noen taklaster). Denne bjelken skulle jo også brukes om garasjen fikk vanlige fagverkstakstoler.

Antar at det er gamle I-bjelker med skrånende flenssider du har. Stemmer utseendet og målene med I80 og I100 i bjelketabellen nedenfor?

• Tabell for I-bjelker med mål og spesifikasjoner for ulike typer og størrelser, inkludert I80 og I100, hentet fra en stålbjelkekatalog.
Som mønebjelke kan et nok et fagverk ifølge skissen nedenfor fungere. Dine I-bjelker har så liten dimensjon at det trengs flere stykker i bredden for å få til et fornuftig fagverk. Har du 60-70 m av I100 eller trenger du å blande inn I80 også? Over portåpningen i gavlen trenger du nok et fagverk til for å bære mønebjelkens opplagskraft til pilarer.

• Skisse av fakkverk med I100-bjelker arrangert i trekantet formasjon, inkludert mål på ca. 600, for bæring av nockbalk i byggkonstruksjon.
He he.... Det var verst hvor mye bjelke det blir. Føles som altfor mye. Jeg hadde vel trodd at kanskje 600 i høyden var ok, men å ha 3 i bredden ble litt mer enn jeg trodde. Er det for å få stabilitet eller hva er det som er svakheten?? Helt riktig så var det de gamle/svake I-bjelkene jeg hadde.

Takk for at du har tatt deg tid. Har jo rukket å gruble litt og går nok for løsningen A-takstol med forhøyet bunnramme for min ønskede takhøyde. Da får jeg jo godkjente takstoler som gjør meg litt tryggere. Dyrere men tryggere og enklere. Minus for høyere utvendig takhøyde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.