Holder på med å sette opp takrenner igjen etter litt ombygging. Har da fra takrennen slik:
Rørbøy->Kort rett forlengelse->Rørbøy->Langt nedløpsrør ned til bakken->Rørbøy->Rørbøy->avløpsrør (som går ned i bakken)

Mitt problem er at øverst har jeg fått til det slik at nedløpsrøret går loddrett langs vegg/feste, men nederst stikker det for langt ut fra veggen for å bli loddrett. Går det an å korrigere dette?

Eneste stedene jeg har å korrigere føles det som, er i de to nedre rørbøyene, men siden de er stukket inn så langt det går (uten å være kappet) så vet jeg ikke om det er mulig å kappe dem og dermed få inn røret nederst.

Tips mottas takknemlig for hvordan man skal gjøre.

Det går fint å klippe av bøylene et par cm hvis man trenger å få dem til å passe ytterligere en bit.

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Kapp forsiktig, de er koniske... Tar du for mye så blir det vanskelig å få det sammen.. Finnes ellers ferdig, kalles sokkelkne

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kapp forsiktig, de er koniske... Tar du for mye så blir det vanskelig å få det til å passe sammen.. Finnes ellers ferdig, kalles sokkelkne
Flott. Hadde aldri hørt om sokkelkne. Lærte noe nytt der. Takk for det.

Men er disse faste, eller er de bevegelige på noen måte så man kan tilpasse dem som man trenger?

C
N Nygge72 skrev:
Men er disse faste, eller er de bevegelige på noe vis så man kan måle inn dem som man trenger?
De har en fast mål, i det minste de jeg har sett.
Tror det beste alternativet er å grave opp en bit av markrøret og sette et par rørbøyler på dette under mark sånn at det kommer opp på helt rett sted.

C cpalm skrev:
De har et fast mål, i det minste de jeg har sett.
Tror det beste alternativet er å grave opp en bit av markrøret og sette et par rørbøyer på dette under mark slik at det kommer opp på nøyaktig riktig sted.
Det er ikke et alternativ da den gjemmer seg under en terrasse nå. Så handler det bare om noen cm, så tror det ville bli vanskelig å få til selv under jord. Jeg skal begynne med å kutte de to bøyene jeg allerede har kjøpt for å se om jeg får det til. Ellers tester jeg med en albue.

Såg at Bauhaus solgte i plast for en billig penge, og jeg antar at de følger samme vinkler/mål som de i metall, så da kan man jo teste seg fram med den billige varianten og se om det fungerer. Man taper ca 70kr og det overlever jeg nok. Får stå over ukens pizza helt enkelt.

Bare en liten bemerkning:
Du har vel ingen sil oppe i takrennen, der den er koblet til nedløpsrør med knær osv?
Det hadde man jo alltid før, med resultat at løv og kvister stoppet flyten, og takrennen ble full med skrap og rant over langs hele taket.
Nå til dags er det selvrensende siler nede på bakkenivå som gjelder.
Men det har du forhåpentligvis allerede ordnet.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bare en liten påpekning:
Du har vel ingen sil oppe i takrennen, der den er koblet til nedløpsrør med knær osv?
Det hadde man jo alltid før, med resultat at løv og kvister stoppet strømmen, og takrennen ble full av rusk og rant over langs hele taket.

Nå for tiden er det selvrensende silar nede ved bakkenivå som gjelder.
Men det har du forhåpentligvis allerede ordnet.
Nei kjører med renstratt nede ved bakkenivå. Så ingenting i rennen.

C
N Nygge72 skrev:
Sen handlar det bara om någon cm
To 15° bøyer etter hverandre gir vel en 2-3 cm sideforskyvning. Går så klart også å sette over bakken, men det blir jo ikke så pent.

Sokkelknærne er snarere rundt 10 cm avhengig av dimensjon så det tilfører nok ikke noe som du ikke kan oppnå med å modifisere de to bøyer du har.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.