Ny her og vet ikke helt hvor jeg skal legge spørsmålet, men jeg prøver her!

Vi har nettopp kjøpt et nytt hus, hvitt rappet fra tidlig 1900-tallet. Huset har hatt en lang utvidelse på baksiden med kjeller under. For noen år siden forkortet man utvidelsen og lagde en uteplass på grunnmuren. I kjelleren under er det nå ganske fuktig, og man ser langs med veggene at fukt kommer ned.

Hva kan man legge på uteplassen for å få gulvet tett?
Vi hadde gjerne funnet et produkt å male på eller smøre ut for å få det tett.. Sett på forskjellige epoksy-produkter, men hvor får man tak i dem?

Også vurdert metall og tretrall...eller legge fliser... men vi skulle gjerne gjort noe raskt nå før høsten.

Har noen forslag???

Takk, takk!
Anna og Martin

På kulverten mellom de to bygningene på jobben min har de en slags asfaltklistre (taket ligger eksponert akkurat nå på grunn av ombygginger, ellers skal det være under plenen). Det fungerer sånn passe, men det er sannsynligvis dreneringen som er for dårlig.

Ellers kan jo et tips være å kikke på hvordan de har løst det på balkonger med veranda under?

Det er ikke slik at det er kondens i kjelleren.

Asfalt, takpapp, gummimatte, plåt eller raskt en presenning holder vannet borte.

Protte

Takk for raske svar!
Man ser at det er mer fuktig nå når det har regnet mye, og så vokser det noe merkelig hvitt i taket...
Men det er sikkert sånn at fukten kommer fra sidene også. Drenering ordentlig rundt huset må nok også gjøres. Helt annet spørsmål.. Hva legger man av masser nærmest huset ved drenering??

Flere ideer om å få gulvet tett??

Mot grunnen/kjellerveggen legger man platonmatte eller noen isolasjon (pordrän odyl) deretter fyller man igjen med det som lå der tidligere. Har man råd og vil også ha bukseseler så kan man dessuten koste på grov grus.

protte

Sist redigert:
Det "rare hvite" i taket er sannsynligvis bare utfellinger fra betongen. Jeg antar at det på sikt svekker betongen, men det er altså trolig ikke mugg eller noe sånt. (skriver som jeg gjør siden du ikke har sendt med noe bilde)

Skal sjekke ut den der høganäsprodukten! Det høres jo ganske bra ut.
Skal ta noen bilder av alt i dag og legge ut! Det er jo superbra å få råd og tips her. Kommer nok til å stille mange spørsmål fremover...

Bilde av uteplassen og det rare hvite i kjellertaket under.

• Hvitt stoff på källartak, muligens mugg eller fuktproblemer, under uteplass.
  • Uteplass med rekkverk og del av kjellervegg vises under. Utydelig hvitt område i kjellertaket. Grønt gress og en oransje pose i forgrunnen.
Ja, det ser ut som utfellinger, ikke påvekst av noe.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.