En metode er vel å tre eller slå inn noe i skruen som man så kan bruke til å skru den ut, begge metodene forutsetter at man borer hull i skruen først. Metode 2 er en slags tang som får tak i skruehodet. Så kan man skjære/sage/file et spor i hodet som passer til en enkeltskrue. Oftest tror jeg det ender med at man borer ut drittenYrrol skrev:
Hvis man kommer til, fungerer det ofte å bruke en skarp hoggjern, sette den ved kanten av skruen enten fra siden (best om man kommer til) eller ovenfra. Så banke med hammeren, forsiktig i starten så man får en liten fordypning som hoggjernet får grep i.
Selvfølgelig banke i løsningsretningen, en 45 grader eller så pleier man kunne sette når først markeringen som hoggjernet ligger i er etablert.
Jeg har for meg at det finnes motskruende bor, ofte pleier skruen å skrues opp før hullet er ferdig da.
Er det herdet så er det så godt som håpløst å bore og bruke grispitter og andre skrueutdragere.
Slipe/file spor (eventuelt med en dremel) eller banke med hoggjern eller sveise på noe - blir ofte alternativene ved herdet skrue.
Selvfølgelig banke i løsningsretningen, en 45 grader eller så pleier man kunne sette når først markeringen som hoggjernet ligger i er etablert.
Jeg har for meg at det finnes motskruende bor, ofte pleier skruen å skrues opp før hullet er ferdig da.
Er det herdet så er det så godt som håpløst å bore og bruke grispitter og andre skrueutdragere.
Slipe/file spor (eventuelt med en dremel) eller banke med hoggjern eller sveise på noe - blir ofte alternativene ved herdet skrue.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 innlegg
Det finnes spesielle bits for slike situasjoner. Men de selges ikke så gjerne til allmennheten, av lett forståelige grunner. Låsesmeden har.
Kan gå å ta en annen skrue av samme sort og vende den i en skrumaskin. Trykk deretter alt du orker og skru forsiktig..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 innlegg
De finnes på internett, og jeg vet ikke om de er koblet til noen lisens. Formentlig er de ikke det. De stedene jeg fant via et raskt googlesøk selger dog ikke til hjemmefiksere. Jeg tror at for en privatperson som vil ha opp noen enkeltstående engangsskruer, så er det enklest å kontakte låsesmeden.magnu skrev:
Å formidle hvor man kan få tak i slike bits stiller jeg meg meget tvilsom til. Jeg ville tro at de fleste på dette forumet ikke vil at engangsskruer skal være enkle å få bort. Jeg som huseier vil det absolutt ikke.
Klikk her for å svare