7.084 lest ·
15 svar
7k lest
15 svar
Excel-formel for å beregne minst mulig avfall?
Side 1 av 2
Noen som har en bra Excel-formel for å automatisk kunne regne ut minste mulige svinn for et antall gitte lengder?
Så hvis man skal spikre lister for eksempel, og man har 2 x 450 lengder, 3 x 210 lengder og 1 x 330 lengde (som EKSEMPEL), så skriver man inn det i en liste, deretter skriver man inn hvilke lengder man trenger, for eksempel; 30 cm, 45 cm, 45 cm, 120 cm, 200 cm, 220 cm osv.
Deretter skal Excel automatisk regne ut hvordan man best fordeler de nødvendige kappede lengdene over de fulle listlengdene, for å få ut så mye som mulig og så lite svinn som mulig.
Muligens må dette skriptes? Eller finnes det en god formel for dette?
Hadde jo vært veldig interessant for mange bygningsarbeidere som ønsker å minimere svinnet og ikke risikere å stå der med masse svinn og så mangler det lenge lengder osv.
Selvfølgelig kan man regne ut dette manuelt, men det tar jo så mye lengre tid!
Så hvis man skal spikre lister for eksempel, og man har 2 x 450 lengder, 3 x 210 lengder og 1 x 330 lengde (som EKSEMPEL), så skriver man inn det i en liste, deretter skriver man inn hvilke lengder man trenger, for eksempel; 30 cm, 45 cm, 45 cm, 120 cm, 200 cm, 220 cm osv.
Deretter skal Excel automatisk regne ut hvordan man best fordeler de nødvendige kappede lengdene over de fulle listlengdene, for å få ut så mye som mulig og så lite svinn som mulig.
Muligens må dette skriptes? Eller finnes det en god formel for dette?
Hadde jo vært veldig interessant for mange bygningsarbeidere som ønsker å minimere svinnet og ikke risikere å stå der med masse svinn og så mangler det lenge lengder osv.
Selvfølgelig kan man regne ut dette manuelt, men det tar jo så mye lengre tid!
Medlem
· Blekinge
· 12 281 innlegg
Det spørsmålet har jeg fundert mye over.
1. Dagens håndverkere gir blaffen i det. De tar nye lengder hele tiden for det er byggherren som betaler.
2. Jeg pleier å regne ut dette på papirlapper. Jeg kan Excel ganske bra, men tiden for å skripte og verifisere er nok lengre enn å regne på et ruteark.
3. Dessuten, som sjeldenbygger, synes jeg at planleggingen er morsommere enn arbeidet. Jeg ser over behovet først, deretter et forsøk på kapp-liste, så har de uansett ikke de lengdene jeg trenger.
4. Det tar en halvtime å regne manuelt, og det må man vurdere mot verdien av sin egen arbeidstid.
1. Dagens håndverkere gir blaffen i det. De tar nye lengder hele tiden for det er byggherren som betaler.
2. Jeg pleier å regne ut dette på papirlapper. Jeg kan Excel ganske bra, men tiden for å skripte og verifisere er nok lengre enn å regne på et ruteark.
3. Dessuten, som sjeldenbygger, synes jeg at planleggingen er morsommere enn arbeidet. Jeg ser over behovet først, deretter et forsøk på kapp-liste, så har de uansett ikke de lengdene jeg trenger.
4. Det tar en halvtime å regne manuelt, og det må man vurdere mot verdien av sin egen arbeidstid.
Det er et eksempel på ryggsekkproblemet (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kappsäcksproblemet), noe som er et såkalt NP-vanskelig problem. Det er en gruppe problemer som er vanskelige å beregne og hvor man ofte trenger å bruke tilnærmingsmetoder. Det er ingenting som kan formuleres med Excels standardbibliotek så vidt jeg vet. I bunn og grunn løses det med lineær heltallsprogrammering, så man må i så fall sjekke om Excel har støtte for det. Det burde derimot finnes en passende good-enough-løsning som er enklere...
Det kan kanskje ta litt tid å først lage en mal i excel, så for noen lengder er det kanskje ikke verdt det. Men hvis man trenger å bruke det flere ganger i fremtiden, kan det lønne seg tidsmessig. Det blir jo litt morsommere å jobbe da også.
Jeg har for meg at det finnes en innebygd guide, men det var vel en stund siden jeg brukte den.Martin_B skrev:
I Solver angir man et antall variabler/celler som den skal endre på (forsøke å finne beste verdien) slik at resultatet av en formel eller annen celle blir en viss målverdi. F.eks. at summen av spillet går mot null.
Fant en online-versjon, kanskje kan være praktisk om man ikke vil bruke tid i Excel: https://jonathan.overholt.org/projects/cutlist. En begrensning er at man ikke kan legge inn hvor mange planker man har tilgjengelig av forskjellige lengder. Fordelen med det er at det blir mye enklere og raskere å løse.
Typisk at det er tommemål...A arasmus skrev:
Nei, nå går jeg over til penn og papir og anstrenger hjernen en stund. Dette blir nok ikke løst på en stund. Forstår jo litt hvorfor man likevel kjører manuelt... haha jeg er jo helt utslitt allerede nå etter all letingen etter excelformler. Sukk 
Kommer tilbake så fort jeg har funnet noe dog.
Kommer tilbake så fort jeg har funnet noe dog.
Risikoen med altfor snevre optimaliseringer er jo på den annen side at du mister toleransen for fyllesnekring, f.eks. gjerde feil vei eller måle med tommestokken opp ned. Like overrasket hver gang man står der og skal kjøpe en enkelt kortlengde av noe på grunn av en feil.
Da må man formulere det som et stokastisk ryggsekkproblem. Man må bare kvantifisere alle feilene man kan tenkes å begå, hvor sannsynlige de er og hvor mye spill de resulterer ighoti skrev: