Hei på dere,

Noen som vet om en forhandler som selger plastpanel likt vedlagte bilder i Sverige?

Mvh Patrik

• Tak med hvite plastpaneler.
  • Hvit plastpanel plassert på en steinlagt overflate, omringet av grønne planter og en hage, med rustne rekkverk i bakgrunnen.
R
Det der ser ut som en ytterpanel som ble solgt før, var populært med den typen på 70-tallet, men falt for aldersstreken da de smuldret i sollyset og bleknet ganske bra.

Nå blir man nysgjerrig, hvorfor i all verden vil man ha slikt?
Jankerne bygger jo fortsatt nytt med slik panel iaf, har sett den i masser i sørlige usa som ytterpanel, så det burde gå an å få tak i.

G guggen skrev:
Nå blir man nysgjerrig, hvorfor i hele verden vil man ha slikt?
Jänkarna bygger jo fortsatt nytt med slik panel iallfall, har sett den i mengder i sør USA som ytterpanel, så det burde gå å få tak i.
For å ikke skrive en hel roman om mitt problem skal jeg prøve å fatte meg kort-

Hvordan jeg enn prøver å behandle baderomtaket i vår leilighet (våtrumsmaling, sparkle, slipe etc) så setter svartmugg seg og malingen krakelerer etter noen måneder.

Nå vil jeg sette noe annet som ikke tar en evighet å montere og som muggen ikke setter seg på/ lett å tørke av om tilfelle blir så.

Det høres ut som problemet er dårlig ventilasjon. Hvorfor ikke utbedre det?

PatrikStarfish PatrikStarfish skrev:
For å ikke skrive en hel roman om problemet mitt skal jeg prøve å fatte meg kort-

Uansett hvordan jeg prøver å behandle baderomstaket i leiligheten vår (våtrumsmaling, sparkle, slipe etc) så setter det seg svartmugg og malingen krakelerer etter noen måneder.

Nå vil jeg sette noe annet som ikke tar en evighet å montere og som mugg ikke setter seg på/ lett å tørke av om det blir tilfelle.
useless useless skrev:
Det høres ut som problemet er dårlig ventilasjon. Hvorfor ikke utbedre det?
Selvtrekksventilasjonen som følger med boligen er feilfri og åpnet så mye det bare går. Har også testet med baderomsvifte (fy fy) hjelper ikke. :(

R
Har du noen leilighet over deg, er det betongtak direkte, et undertak, kanskje det ikke er fra deg men fuktighet fra oven på en eller annen måte, har forekommet før.

R rävlyan skrev:
Har du noen leilighet ovenfor deg, er det betongtak direkte, et undertak, kanskje det ikke er fra deg men fuktslag ovenfra på noe vis, har forekommet før
Jeg har leiligheter ovenfor meg.

Det er betongtak direkte som det er i dag.

Det er ikke fra naboen, det kan jeg sverge på.

Problemet ligger i at vi er 2 voksne, 2 barn og en vaskemaskin på kun 1 bad.
Svartmugg/fargesprekking er ganske konsentrert over dusjkabinettet vi har og avtar jo lenger derfra man kommer.

Men andre tips enn plastpanelet jeg har i tankene mottas med takk.

R
Da ligger dusjen over din, og brønnen der direkte over din dusj. Bør nok sjekkes litt mer hvor fukten kommer fra, det virker å være ganske lokalt i taket som du sier. Hvordan er det med brønnene, gammelt støpejern og støpejernsrør eller ombygd, er det vått eller bare fukt, det virker å komme ganske raskt som du sier. Hvordan er det, blir det dråper i taket så du trenger paraply?

Monterer du en plastpanel mot taket så vil fuktigheten legge seg mellom plasten og taket, resten sier seg selv...

Ditt problem er ikke et problem, men hverdagen for veldig mange familier. Hos dere er det noe annet som spøker.

R rävlyan skrev:
Da ligger den dusjen over din, og sluket der direkte over din dusj. bør nok sjekkes litt mer hvor fukten kommer fra, det virker å være ganske lokalt i taket som du sier Hvordan det med slukene, gamle støpejern og støpejernsrør eller ombygd, er det vått eller bare fukt det virker å komme ganske raskt som du sier Hvordan er det, blir det dråper i taket så du trenger paraply
Nei, naboen og jeg har dusj på motsatt side, og vi har begge gulvsluket omtrent midt i badet. Vår vaskemaskin står i dag der vår dusj var ved vår innflytting.

Foreningen har nylig renset avtrekkskanalene og gjort relining på avløp og trukket inn utvendig vann overalt i vårt hus. Støpejernsslukene er igjen.

Badet er jo fuktig ofte fordi det brukes flittig, men vi har ikke trengt paraply ennå. :)

R
Bare tenker litt høyt
Normalt går brønnene og vaskene til samme stamme som toalettet, vet du hvordan rørene i gulvet går og hvor stammen går ned gjennom huset

R rävlyan skrev:
Bare drodler litt
Normalt går brønnene og vasken til samme stamme som toalettet, vet du hvordan rørene i gulvet går og hvor stammen går ned gjennom huset
Det settes pris på, takk til alle som hjelper meg!

Jeg tror jeg skal prøve meg på å behandle "betongtaket" en siste gang og håper at det
blir helt tett av våtromsmalingen.

R
Prøv å gi SpackelFredrik, en PM finnes på forumet og han ser ut til å ha oversikt over det meste i din vei

Det kan jo være at fukten kondenserer i taket da betongen er relativt kald også. Kulde (likevel som varme) flytter seg gjerne med betongen. I min forrige leilighet så kondenserte vannet til dråper i taket fordi taket alltid var kaldere enn romtemperaturen under ni måneder av året (øverste etasje i huset, uoppvarmet loft ovenpå). Huset var jo ikke på 50-tallet designet for moderne dusjing.

Jeg har forresten lignende problem i mitt nåværende sokkelhus, men om sommeren. Betongen i veggene kjøles av bakken, noe som gjør at det ofte er veldig kjølig i badet --> kondens i taket og på veggene når man har dusjet. Når det er som verst, tørker jeg taket etter dusjen med en mopp...
...men som oftest holder det å ha på håndkletørkeren på litt ekstra varme selv om sommeren.

Kondens er nesten umulig å komme bort fra annet enn gjennom å varme opp rommet mer. Men tilstrekkelig ventilasjon må man ha også!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.