K
Hei,

Jeg vurderer å kjøpe en eiendom som har et lite hus som er i stort behov av værbeskyttelsesrenovering som innebærer:
- Overtaklegging
- Drenering
- Bytte av fasade/panel

Siden huset er bygget i 1945, så er det ikke spesielt godt isolert, så jeg tenkte å benytte anledningen til å isolere samtidig som man utfører overnevnte renoveringer.

Huset har en kjeller som er bygd av hulbetong og står på såler med flytende betonggulv. Hovedplanet er en trekonstruksjon, antakelig en stående plankevegg med kutterflis som isolasjon.

Å isolere kjellerveggen under bakken er ikke noen vanskelig sak; jeg hadde tenkt meg 100mm isodren/pordren eller tilsvarende. Også for hovedplanet har jeg tenkt å etterisolere bak panelet med luftspalter etter alle kunstens regler.

Mitt dilemma er:
Kjelleren er ikke helt nedgravd, det er cirka 80cm over bakken med noen vinduer, jeg vil selvfølgelig forsøke å isolere disse delene også, og ønsker å pusse den synlige sokkelen/kjellerveggen.

Bør jeg:
Alternativ #1. Dra opp isodren til 10cm under bakkenivå som vanlig, brette inn fiberduken og på med dryppskiven/dekklisten, og deretter stable opp cellplast over bakken hele veien opp til panelet og den tverrgående bjelken og legge denne inntil og deretter pusse på cellplasten?

Alternativ #2. Dra opp isodren hele veien opp til panelet lik alternativ #1, men avslutte fiberduken i en plateskjøt under bakkenivå og pusse direkte på isodrenplaten?

Alternativ #3, samme som alternativ #1, bare uten dekklist mellom isodren og cellplast.

Generelt tenker jeg at panelet skal henge ut, utenfor den pussede veggen og dryppkanten på panelet, 5-10cm nedenfor overkanten på den pussede kjellerveggen.

Eller har dere ellers noen andre gode forslag? Jeg vil ikke isolere fra innsiden, hadde tenkt meg å ha pussede vegger fra innsiden.
Hvilken puss bør man bruke til dette?

Jeg kjørte alternativ 1. Cellplasten festes både med spesiell plugg og limes fast. Puss testet jeg både glassfiberarmert puss og vanlig pussbruk c. Pussnett brukte jeg også selvfølgelig. Alt dette har bare sittet i ett år ennå (knapt), så jeg kan ikke langtidsvurdere de ulike metodene ennå. Begge ser bra ut hittil.

er det pussnettet som sørger for at det ikke sprekker i skjøten mellom celleplastplatene?

...og hvordan burde overgangen mellom celleplast og isodrän se ut? Jeg tror man pleier å avslutte med noe blikk?

K
Hvis man utgår fra alternativ 1, blir det ikke en kuldebro mellom celleplast og isodrän? Tekklisten har vel en helling og tillater ikke full kontaktflate på verken celleplast eller isodrän, med mindre man faser kantene.

I min verden burde man vel legge disse to forskjellige plate-materialene inntil hverandre og kile inn fiberduken mellom de forskjellige platene, hvis man ikke vil ha en kuldebro.

Hvor bra er det egentlig å ha celleplast inntil grunnmur og puss på celleplasten, bør man ha en luftspalte bak tror du? Jeg er ikke så flink når det kommer til celleplast, men noe sier meg at celleplasten ikke puster særlig bra, eller finnes det forskjellige typer celleplast for ulike formål?

Den pussede celleplasten vil man jo ha ned et stykke i bakken, bør man kjøre noen form for tett sjikt på pussen? male den med en tett maling? Den delen som går ned i bakken og 5-10 cm opp på sokkelen... Eller er det å overarbeide det?

Sist redigert:
K
Ingen flere som har synspunkter eller ideer? =)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.