devnull skrev:
Mest asbeststøv fikk de/de som monterte "fattiglapparna" på 50- og 60-tallet.
Aller mest fikk de som arbeidet med produksjonen, særlig de som stod og spratt opp asbestsekkene.
/ tidligere Eternitarbeider

• Liker
Antti Säisä
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jeg tenker i termer av lekter 45x45 og at det er meningsløst å legge på mindre enn 90mm isolasjon, dvs. to runder med lekt.
Hvor mye du trenger å isolere kommer vel an på hvor godt isolert det er fra før, samt hva slags oppvarming man har i dag! (ok, de fleste hus fra denne tidsepoken er rett nok relativt dårlig isolert) men hvis man skal lekte ut 90mm så må man jo flytte ut vinduer og dører mm. så da snakker vi litt større renovering.
De jeg kjenner som har gjort dette har nøyd seg med 45mm lekter og på den måten sluppet jobben med å rive eterniten samt flytte dører+vinduer mm.
(har selv kun 95mm + asfalt i veggene og likevel et totalt strømforbruk på 17000 kwh/år på 147m2 så man trenger nok ikke overisolere seg!)

Immobil skrev:
/ f.d. Eternitarbeider
Når det gjelder eternit, selv om det ikke helt tilhører denne tråden. I taket i et av rommene i kjelleren min sitter det plater som er 1x1 meter, ca. 0,5 cm tykke. De er grå i fargen. Jeg vet ikke hvilket materiale de er laget av, men jeg gjetter at det er eternit. Hva tror du? Eller noen andre her... Er det eternit?

Siden jeg er en ekte tøffing (=hjernedød) har jeg tatt ned to av dem uten noe åndedrettsvern. Det gikk ganske greit men de sprakk på noen steder, og det betyr sannsynligvis at det ble dannet en usynlig sky av asbeststøv som jeg pustet inn, så nå er det bare å legge seg ned og vente på lungekreft, lungesykdommen KOL og f*n vet hva mer jeg kommer til å bli rammet av :'(

siamthai skrev:
Når det gjelder eternitt, selv om det ikke helt tilhører denne tråden. I taket i et av rommene i min kjeller sitter det plater som er 1x1 meter, ca 0,5 cm tykke. De er grå i fargen. Jeg vet ikke hva de er laget av for material, men jeg gjetter at det er eternitt. Hva tror du? Eller noen andre her... Er det eternitt?

Siden jeg er en skikkelig tøffing (=hjernedød) har jeg tatt ned to av dem uten noe åndedrettsvern. Det gikk ganske bra men de sprakk noen steder og det innebærer antagelig at det dannet seg en usynlig sky av asbeststøv som jeg pustet inn så nå er det bare å legge seg ned og vente på lungekreft, lungesykdommen KOL og f*n vet hva mer jeg vil rammes av :'(
Det er sikkert et gammelt fyrrom? Da er det med stor sikkerhet eternitt som sitter i taket som brannvern. Pleier også å sitte på dører.

siamthai skrev:
Ettersom jeg er en skikkelig tøffing (=hjernedød) har jeg tatt ned to av dem uten noe åndedrettsvern. Det gikk ganske bra, men de sprakk på noen steder og det innebærer antagelig at det ble dannet en usynlig sky av asbeststøv som jeg pustet inn så nå er det bare å legge seg ned og vente på lungekreft, lungesykdommen kols og f*en vet hva mer jeg kommer til å rammes av :'(
8) Du kan rolig leve videre. Risikoen for at du har fått asbestose er veldig minimal. Du løper en større fare ved å krysse gaten, så se deg nøye for. ::) ;)

Sånne plater satt det i fyrrommet på ett av de husene vi har sett på. Man satte eternittak fordi de tålte varme såpass bra.

Er vel ganske tvilsomt om du skulle få lungekreft av å ha håndtert bare dem. Man har jo lest litt nå når man har begynt å legge merke til eternitthusene! =)

Bodde i en rekkehusrekke for noen år siden, som hadde eternittplater. Eiendommene skiftet eier og den nye eieren ville pusse opp husene. De satte lekter og trepanel utenpå eternitten, kan ikke huske at det var spesielt støvete eller at det var plater som sprakk. Derimot bygde det jo ut en bit så vinduene ble vanskelige å åpne, men det ble ordnet når de litt senere byttet vinduer :)
Vi eier nå en villa med eternittplater og vi tenkte å sette lekter og panel utenpå platene. Platene isolerer jo veldig bra, så hvorfor ta dem bort. Ved å sette det nye panelet utenpå trenger vi nok heller ikke tilleggsisolere, for da blir huset for tett. Nå skal vi dog klare å bli enige om fargen på kåken med panelet, jeg vil ha gult og samboeren vil ha typ siljansblå. Mitt forslag var 10 år med gult og så male om og ha 10 år blått, og så får fremtiden vise neste farge :P

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.