Hello igjen forumet,

Jeg tenkte å høre med dere om det er noen som har litt informasjon om hva man bør tenke på hvis man ser på et eldre hus med Eternit fasade. Jeg har vel blitt litt påvirket av min kjære far, men så snart jeg hører Eternit så ringer alle varsellampene i hodet mitt om radonutslipp og at det trengs saneringsfirma ved minste arbeid med den osv.

Kanskje kan noen litt mer om det enn meg, er det noe som kan være interessant å se på? Vi er ute etter et renoveringsobjekt med gode muligheter og det er dette huset, så så langt passer det, men Eternit er som sagt et følsomt ord for meg enn så lenge... ;)

Takker på forhånd.

Asbest har sikkert sine helserisikoer. Men ALLE som jobbet som bygningsarbeidere, og saget, spikret og håndterte eternittplater daglig år etter år og uten beskyttelse under 1940 - 70-tallet, har tross alt ikke fått lungekreft siden. Om du kjøper ETT hus og tar på åndedrettsvern og vannforstøver eternittplatene når du river dem ned, kommer du med stor sannsynlighet ikke til å bli syk. Statistisk sett, er nok risikoen større for å bli overkjørt på veien hjem fra jobb en helt vanlig dag...

Kommunens miljø- og helsevernkontor eller bygningsinspektører kan sikkert gi mer håndfaste råd om hvilke bygningsdeler som er asbestholdige og hvordan man skal håndtere dem.

Min venninne og hennes mann har sjekket opp dette, så det er i og for seg bare andrehåndsopplysninger jeg har, men de pleier å være pålitelige. Det de har fått vite er at om man SELV gjør noe, så kan man gjøre litt som man vil, men man skal naturligvis være forsiktig ved nedmonteringen. Men det finnes ingen spesielle regler som styrer dette.

Skal man derimot hyre et firma for å ta ned fasaden, DA blir det straks en masse regler og komplikasjoner, og huset skal i prinsippet kles inn i et telt og alle mulige forsiktighetsforanstaltninger for å beskytte dem som arbeider. Med rette naturligvis!

Så er det forskjellig fra kommune til kommune hvordan man blir kvitt eternitten siden, det får man spørre sin egen søppelfylling om hvordan man skal håndtere avfallet.

Så jeg er enig med Lilla Vargen - en gang med ditt eget hus vær forsiktig, sag og bryt ikke opp platene unødvendig og bruk beskyttelsesmaske, så er det ikke noe problem. Og fremfor alt - eternitt er et GODT fasademateriale så lenge det sitter på plass. At det så kanskje ikke er så pent er jo en annen historie... ::)

Lykke til!

Du skal ikke være redd for eternitfasade, tvert imot pleier disse husene å være ganske velbygde, dessuten går det fint å sette opp reisverk rett utenpå eternitfasaden om du vil bytte til for eksempel trekledning ;)

Koblingen til radon kjenner ikke jeg heller til.

Har dessuten vært med på å rive eternit i jobben og rent sikkerhetsmessig så er det ingen store slag. (verneklær + riktig åndedrettsmaske som skal plastres og kasseres etter fullført arbeid.)
Risikoene ligger ved langvarig arbeid og da først og fremst innendørs.

jureit skrev:
Jepp, selv kan du rive så mye du vil med den.

Radon? Eternitt? Da har du nok hørt noe som jeg ikke har hørt. Asbest er det som er ubehagelig med den, men den er bundet i den så lenge du ikke tukler med den.
Hei
Ja, du får rive den, men sjekk hva du må betale for risikoutsatt avfall
Mvh
Göthe

OJ, Takk for alle svarene! :D

Det var nok asbest jeg mente.. nåja, det var iallfall giftig. ;)

Så man kan lekte direkte utenpå, er det ikke farlig å bygge inn det om det går i stykker da eller skjer noe med fasaden?

Macke202 skrev:
OJ, Takk for alle svarene!  :D

Det var nok asbest jeg mente.. nåja det var iallefall giftig.   ;)

Så man kan lekte rett utenpå, er det ikke farlig å bygge det inn om det går i stykker da eller skjer noe med fasaden?
Det er klart du tar bort eternitten om du skal bytte fasade. Veggene blir tykke nok uansett. Å fjerne og kvitte deg med eternitten er det minste problemet/jobben du har når du har bestemt deg for å bytte fasade.

Hehe man leser det som man vil når man har ferie og har drukket noen tyske øl. Synes vel det var merkelig at man skulle bygge inn eterniten... nåja. :)

Vi skal se videre på det og se hvor mye annet arbeid det finnes på det! Takk for alle innleggene her! =)

Hvorfor er det klart at man skal fjerne eternittfasaden ved tilleggsisolering og fasadebytte? :-/

Jeg synes det virker praktisk å sette opp lekter, isolasjon og ny fasade utenpå eternitten...
Da slipper man en hel del arbeid med riving og bortkjøring av platene. :D

Vi har også eternitt og tenkte bytte til trefasade.

/Anna :D

• Liker
Antti Säisä
  • Laddar…
annash skrev:
Hvorfor er det klart at man skal fjerne eternittfasaden ved tilleggsisolering og fasadebytte? :-/

Jeg synes det virker praktisk å sette opp lekter, isolasjon og ny fasade utenpå eternitten...
Da slipper man mye arbeid med riving og fjerning av platene. :D

Vi har også eternitt og tenkte å bytte til trefasade.

/Anna :D
Du har helt rett, faktisk er det et veldig bra underlag, hvorfor folk er så redde for det vet jeg ikke, det gjør jo ingen skade der det sitter. (når man imidlertid river i det......) tenk på at det skal dokumenteres når det bygges inn, hvordan vet jeg ikke -sjekk med kommunen din! :D

pappskallen skrev:
Du har helt rett, faktum er at det er et riktig godt underlag, hvorfor folk er så redde for det vet jeg ikke, det gjør jo ingen skade der det sitter. (men når man river det .......) husk at det skal dokumenteres når det bygges inn, hvordan vet jeg ikke -sjekk med din kommune! :D
Jeg forstår ikke hvordan folk i det hele tatt kan komme på tanken om å ha eternitten igjen innenfor en ny fasade?

Når jeg bygger vil jeg at det skal bli rett og pent. Fine overganger ved vinduer etc. Eternitt på vegg er ikke et plant underlag. Det er lapper som ligger overlappende. Hold opp en regel, slå et slag med hammeren og 10 plater knakk. Underlaget er nå enda mer ujevnt. Forstår ikke engang at noen kan komme på tanken om å jobbe slik. Nødløsningene ved vinduer og dører vil jeg ikke engang tenke på. Jeg kan muligens se at det går an å slå på liggende lekter men da blir det lite isolasjon alternativt liggende trepanel.

:P

Bytte av fasade er et område jeg ikke har satt meg inn i, men jeg overhørte en samtale der de snakket om "dobbelt luftspalter" som kunne oppstå hvis man spikret ny fasade utenpå et hus som hadde tømmerfasade med asfaboard utenpå...

MathiasS skrev:
Jeg kan muligens se at det går an å slå på liggende lekter men da blir det lite isolasjon alternativt liggende trefasade.

:P
har du liggende lekter blir det vel stående panel ???

Asbest er kun farlig hvis det støver, det finnes hvit, brun og blå. Den blå er farligst. Det blå fargestoffet i kombinasjon med sår som asbestfibrene gir i lungene kan gi kreft. I Eternit bør det finnes brun asbest - ikke helt like farlig.

Hvis det er mulig å ta ned eternittplatene hele er det best. Å bore i platene og sløyfe utenpå det er det dårligste alternativet, borsstøvet er ikke bra. Mest asbeststøv fikk de som monterte "fattiglapparna" på 50- og 60-tallet.

Informer naboene i forkant så de ikke lufter mens det pågår.

Lykke til.

pappskallen skrev:
har du liggende lekter blir det vel stående panel  ???
Jeg tenker i termer av lekter 45x45 og at det er meningsløst å legge på mindre enn 90mm isolering, dvs to lag med lekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.