Nyinnflyttet siden ett år tilbake i et 1800-tallshus som har blitt utsatt for 1960-tallets sedvanlige forskjønnelse med eternitfasade og nå mistenker jeg også at vaskerommets innvendige vegger og tak er kledd med det samme. Platene er tykt overmalt, noe som ikke har gjort meg mistenksom tidligere, men nå når diverse el/rørarbeid er gjort i rommet så ser det virkelig ut som asbest har sprukket og flaket av.

Skal i neste uke ta prøver og sende inn for analyse for endelig beskjed.

Men, forutsatt at det er eternit, hva er rimelig å gjøre i dette scenarioet? I rommet finnes husets jordfeilbryter, VA går inn der osv altså finnes det en mengde kabler og innfestninger som må løftes bort ved eventuell riving av platene. Noe som føles litt overveldende og dyrt... men å la det være føles ikke bra da hulltaking osv. vil være uunngåelig fremover.

Om saneringsfirma blir engasjert, hvordan vil de håndtere dette med el og VA?

Hva kan en rimelig kostnad være for sanering? Ca. 5 kvm stort rom og 2.30 i tak.

Hvorfor ikke bare la det være igjen?
På med glatt glassfiberstrie og mal.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hvorfor ikke bare la det være?
På med glatt glassfibervev og mal.
Jo, det alternativet finnes, men problemet vil fortsatt være at nye hull i vegger/tak i dette rommet vil måtte gjøres på kort og lang sikt. Nye elektriske kabler, nye rørføringer osv. siden huset er under renovering og rommet er sentralt for disse funksjonene.

Av den grunn virker en sanering som det beste.

Jeg forstår ikke hvorfor man skulle kle en hel vaskerom med eternit. Jeg kjenner heller ingen som kan se med det blotte øye om et materiale inneholder asbest eller ikke.

Avvent testen. Hvis den viser asbest, begynn å tenke på dette da.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Hvor store fremtidige hulltagninger snakker vi om, og er det noe dere gjør selv eller noe som håndverkere vil bli utsatt for? Man faller ikke om og dør av å som hjemmefikser for eksempel bore noen hull for å sette opp en hylle. Asbest er først og fremst et problem for folk som jobber med å rive rundt i det regelmessig. Ikke engang våre elektrikere brydde seg når de byttet lysrørsarmatur i fyrrommet.

• Liker
SvanteC og 1 annen
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor man skulle kle en hel vaskerom med eternit. Jeg kjenner heller ingen som kan se med det blotte øye om et materiale inneholder asbest eller ikke.

Avvent testen. Om den viser asbest, begynn å tenke over dette da.
Har også vanskelig for å forstå det, ikke minst da fyrrommet er i rommet ved siden av, men sannsynligvis har det vel blitt kokt tøy derav brannrisiko.

Jeg arbeider innen arkitekturbransjen og støter ofte på eternit i ulike former, derfor har jeg ganske god oversikt på hvordan det kan se ut. Men i akkurat dette tilfellet er det litt vanskelig å bedømme. Dog ser de skadede partiene virkelig ut som eternit og da det er satt opp på fasaden så har det unektelig vært tilgang til det i huset.

Avventer testen.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Hvor store framtidige hulltakinger snakker vi om, og er det noe dere gjør selv eller noe som håndverkere vil bli utsatt for? Man faller ikke sammen og dør av å som hjemmefikser for eksempel bore noen hull for å henge opp en hylle. Asbest er først og fremst et problem for folk som jobber med å rive i det regelmessig. Ikke engang våre elektrikere brydde seg da de byttet lysrørsarmatur i fyrrommet.
Hulltaking for nye VA-ledninger og paxvifte samt spikre fast elkabler er jo for håndverkerne. Sette opp hyller, kroker m.m. blir vel aktuelt for vår del. Ingen enorme inngrep kanskje, men likevel inngrep.

Høres jo ut som du uansett skal bore og fikse en del i rommet. Kanskje like greit da å ta det ned.

Ellers er jo vaskerom ganske bra å ha ekstra brannsikret...

Jeg hadde selv eternit i både vaskerommet og fyrrommet.

B bullemedbulle skrev:
Hultakning for ny VA-ledninger og paxvifte samt spikre fast elkabler er jo for håndverkerne. Sette opp hyller, kroker m.m blir vel aktuelt for vår del. Ingen enorme inngrep kanskje men dog inngrep.
Spør håndverkerne hva de synes. Paxvifte og VA er kanskje stort nok for at de skal ha meninger. De kan sikkert også ha ideer om hvordan man gjør med eksisterende ledninger i mellomtiden.

Litt oppfølging.

Tok prøve i høst av en av veggplatene og sendte til lab, og fikk bekreftet asbest.

Har hatt et saneringsfirma som har sjekket vaskerommet og gitt et tilbud, skal kontakte noen flere, og fått en pris på 30 000:- inkl rot. De ønsket imidlertid at all strøm inkl strømfordelingstavlen (som sitter på en vegg) skulle fjernes før de kunne rive ned all eternitt på en sikker måte.
Blir ikke klok på hvordan det skal gjøres, og firmamannen ga ingen klare svar selv, men overlot det til meg "å løse" typ.

Utgår fra at ingen elektriker vil/kan skru av strømfordelingstavlen og armaturer, trekke ut ledningsspiker osv om det er bekreftet asbest? Kanskje jeg må gjøre de delene selv?

Spørsmålet gjenstår jo så hvordan man rent praktisk skal gjøre det når man har løsnet alt fra veggen. Alt kabling kan sikkert henge fritt ved taklisten, er stabil kulo, men strømfordelingstavlen? Ikke fristet til å slå av strømmen til hele huset i 1-2 dager...

På med et lag gips og mal. Der du skal gjøre hulltakinger kan du jo skjære bort en bit så det er forberedt og dere slipper borestøv akkurat der. Små borehull i fremtiden er jo bit av kaka…

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
På med et lag gips og mal. Der du skal gjøre hulltakinger kan du jo skjære bort en bit så det er forberedt og dere slipper borrestøv akkurat der. Små borehull i fremtiden er jo stykke av kake…
Forstår at man kan gjøre slike løsninger, men nå vil vi total-sanere rommet fra asbest. Ikke gjøre noe halvveis.

B bullemedbulle skrev:
Forstår at man kan gjøre slike løsninger, men nå vil vi totalrense rommet for asbest. Ikke gjøre noe halvveis.
Ok. Da får elektrikeren løse biffen. Det finnes sikkert en midlertidig løsning så dere slipper å være uten strøm i hele eller deler av huset i mellomtiden.

Claes Sörmland
B bullemedbulle skrev:
Litt oppfølging.

Tok prøve i høst på en av veggplatene og sendte til lab, og fikk bekreftet asbest.

Har hatt et saneringsfirma som har sjekket vaskerommet og levert tilbud, skal kontakte noen flere, og fått en pris på 30 000,- inkl rot. De ville dog at all elektrisitet inkl el-sentralen (som sitter på en vegg) skal løftes av før for å kunne rive ned all eternit på en sikker måte.
Blir ikke klok på hvordan det skal gjøres og firmafyren ga ingen klare svar selv, men overlot det til meg "å løse" typ.

Utgår fra at ingen elektriker vil/kan skru av el-sentral og armaturer, dra ut ledningsklammer osv om det er bekreftet asbest? Kanskje jeg må gjøre de delene selv?

Spørsmålet gjenstår jo også hvordan man rent praktisk skal gjøre når man løsner alt fra veggen. Alle kablene kan sikkert henge fritt ved taklisten, er stabil kulo, men el-sentralen? Ikke fristet til å slukke strømmen til hele huset i 1-2 dager..
Bare så du har infoen siden du ser ut til å være en samvittighetsfull person: du får ikke gjøre slikt elinstallasjonsarbeid selv som å koble løs kabler. Det ville ikke hindret meg, men vi verdsetter alle regeloverholdelse forskjellig...

Får man ikke engang løsne ledningsklammer? Stikkontakter og lysbrytere får man vel bytte selv, så da burde man vel bare få løsne den fra veggen? Bare nysgjerrig

Får ta spørsmålet med elektrikeren rett og slett og se hva som blir beste løsningen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.