nyvillaägare
Mange tråder har gjort at jeg blir litt svimmel av alt, men tenkte på en ting. Jeg vet at det ikke er enkelt å svare på spørsmålet, men jeg får det heller ikke til å gå opp med kompisen som har prosjektert før. Vi vurderer å investere i et hus. Tomten finnes, det er fordelen, men den må dreneres og grunnlegges. Deretter vil vi ha det mest kostnadseffektive huset, ingen luksus eller noe spesielt materiale, bare et beboelig hus rett og slett.

Til spørsmålet: Går det an å gjøre dette på en enkel måte? Vi tenkte å leie det ut inntil vi bestemmer hvordan vi skal gjøre det. Det ligger mellom Örebro og Karlskoga, og det er utsikt over en innsjø og litt tomt til hage.

Vi vil få tilgang til over én million omtrent og kan ikke låne penger selv, men kanskje få det opp til 1,2 millioner avhenger av kompisen. Går det an å få til noe brukbart? Og hvordan bør jeg gjøre det. Har sett på litt ferdige hus, men skjønner at det bare er toppen av isfjellet av innleggene jeg har lest her. :) Si at jeg har 1,2 millioner, får jeg et hus for det og hvilken standard ville det ha? Älvsbyhus, Myresjöhus, Smålandsvillan Eksjöhus, det finnes så mange å velge mellom. Men det virker som jeg får mest partisk informasjon her!

nyvillaägare nyvillaägare skrev:
Mange tråder har gjort at jeg blir litt ør av alt men tenkte på en sak. Jeg vet at det ikke er enkelt å svare på spørsmålet men jeg får det heller ikke til å stemme med kompisen som har prosjektert før. Vi vurderer å investere i et hus. Tomten finnes, det er fordelen, men må dreneres og grunnarbeid må gjøres. Så vil vi ha det mest kostnadseffektive huset, ingen luksus eller noe spesialmateriale, bare et beboelig hus rett og slett.

Til spørsmålet. Går det å gjøre dette på en enkel måte? Vi tenkte å leie det ut til vi bestemmer hvordan vi skal gjøre det, det ligger mellom Örebro og Karlskoga, og det finnes utsikt over en sjø og litt mark til hage.

Vi vil få tilgang til litt over en million cirka og får ikke låne penger selv, men kan kanskje få det opp til 1,2 millioner avhengig av kompisen. Går det å få til noe dugelig? Og hvordan bør jeg gjøre det. Har sett litt på ferdighus men forstår at det bare er toppen av isfjellet med innleggene jeg har lest her. :) Si at jeg har 1,2 millioner, får jeg et hus for det og hvilken standard ville det ha? Älvsbyhus, Myresjöhus, Smålandsvillan Eksjöhus det finnes så mange å velge mellom. Men det virker som jeg får mest partisk informasjon her!
100m2 stort hus, du bygger stort sett det meste selv så klarer du deg på 1 million. Men å kjøpe ferdighus fra eksempelvis Smålandsvillan vil koste deg mye mer.
Er det kun huset som får koste 1 million?
Grunn, elektrisitet, vann, avløp = skal det inngå i denne millionen?

• Liker
nyvillaägare
  • Laddar…
nyvillaägare
P Pappa1986 skrev:
100m2 stort hus, du bygger i stort sett det meste selv så klarer du deg på 1 million. Men å kjøpe ferdig hus fra ex smålandsvillan kommer til å koste deg bra mye mer.
Er det bare huset som får koste 1 mill?
Grunn, el, vann, avløp = skal det inngå i denne mill?
Egentlig skal alt inngå i millen vurderer å kjøpe et hus koster fra 800 til mill. Om man skulle bygge et sånt ferdig hva ville det koste med grunnlegging, el og alt?

nyvillaägare
P Pappa1986 skrev:
100m2 stort hus, du bygger i stort sett det meste selv så klarer du deg på 1 million. Men å kjøpe ferdig hus fra f.eks Smålandsvillan vil koste deg bra mye mer.
Er det bare huset som får koste 1 mill?
Grunn, el, vann, avløp= skal det inngå i denne millionen?
100m2 er mer enn nok

nyvillaägare
Bor på omtrent det nå og det er helt ok størrelsesmessig.

Skal du koble til kommunalt VA? Det pleier å ligge på 100-200.000 kr. Så må du fikse jorden, det er jo veldig vanskelig å si kostnad for det avhenger av hva som må gjøres. Mellom 100-400.000 kr er vel normalt. Materiale til 100m2 hus, har jeg vanskelig for å si. Men for et løsværkshus kanskje 500-700.000 kr for det billigste enkleste? Så har du tomten? 100-500.000 kr. Så kommer det i tillegg mange småutgifter, stillaser, byggesøknadsavgifter, male huset, tilkoblingsavgift for strøm, mm mm....

Gjør du absolutt alt selv, så er det antakelig veldig veldig vanskelig å komme under millionen. Men sikkert ikke umulig. Mye innredning til huset, kjøkken, gulv, klinker mm kan man kanskje finne brukt eller demo produkter for å holde prisen nede.

nyvillaägare
Så uten tomt kan man regne med 1,5 millioner selv om det sannsynligvis ville bli sprukket halvveis der et eller annet sted :sweat::crysmile:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.