Har en tømmervegg i andre etasje i et gammelt Västerbotten-hus som skal demonteres. Den nederste stokken på veggen er for tiden festet i tverrbjelkene med stålbånd.
Høyden på den erstattende stålbjelken skulle helst ikke være mer enn 50 mm for å kunne skjules i gulvet på andre etasje, så hvor mange UNP 40 (eller 50) S235 bjelker trenger jeg for å erstatte stokken?
Vet du at det er sikkert å ta ned den der veggen?. Tømmerhus er ikke noe man bare kan fjerne ting fra uten videre. Befinner du deg i Västerbotten?. I så fall kan du få nummeret til litt forskjellige firmaer som jobber med tømmerhus så får en kyndig person se på det før du gjør noe.
Sidelasket på taket ligger separat, og vi kommer til å spare en liten bit av veggen for å komme til og fôre ordentlig for å sikre at ytterveggene ikke blir påvirket. Eller hva tenkte du kunne være den største bekymringen?
Jeg tenkte litt på alt mulig. Jeg har mange venner som jobber med tømmerhus, så jeg har hørt en del skrekkhistorier om folk som har gjort "harmløse" inngrep som har fått omfattende konsekvenser. Derfor anbefaler jeg at du lar noen som er kyndige innen tømmerstammer se på huset ditt. Siden det er en Västerbottensgård, tenkte jeg at du kanskje befinner deg i Västerbotten, og der kjenner jeg mange folk som jobber med tømmerhus.
Huset befinner seg på andre siden av dammen, i Österbotten i Finland. Men siden de er ganske like valgte jeg å skrive västerbottenhus for at folk skulle forstå hva det dreier seg om.
Jeg har hatt diverse eksperter på besøk, dels fra de lokale museiforeningene samt noen tømrere. Siden det var før renoveringene startet, ble det bare snakket overfladisk om veggene. Men det som ble konstatert var i alle fall at man må sikre at veggen ikke begynner å bukte utover i gavlen ved å spare en del av veggen og regle ordentlig i hjørnene. Jeg kommer til å ta en prat til med disse før veggen går ned, men jeg vil kunne presentere en plan for dem om hvordan jeg har tenkt meg det.
Tverrbjelkene bærer i prinsippet seg selv, samt at vi kommer til å isolere med celluloseisolasjon i stedet for sand/mose som tidligere har vært brukt. Så konstruksjonen vil bli lettere enn den har vært tidligere. Men siden taket i rommet under ser ut til å ha satt seg med 2-3 centimeter så vil vi forsøke å dra det opp med gjengestang eller lignende.
Min anslag ville ligge på maks 2 tonn vekt. Så vet jeg ikke hvilke marginer man bør vurdere, samt hvordan dette konverteres til de laster/bøyinger som bør tas i betraktning. Så derfor var min tanke å finne noe som er minst like bra som den eksisterende tømmeret.
Du trenger en bjelke med et treghetsmoment rett under 500x10^4 mm4. F.eks. HEB 100. Jeg har ingen tabeller for UNP men tror det blir vanskelig å løse det med så små dimensjoner som du har tenkt deg.