Hei, har et entrétak som står med fire stolper i hvert hjørne.
De er festet i fasaden i bakkant, men har sunket i forkant da de bare står på en gammel sville. vurderer likevel å bygge en terrasse i tilknytning til inngangen, så jeg lurte på om det går an å erstatte stolpene i forkant med en konsoll/skråstiver i stedet. Samtidig som man slipper å ha en stolpe midt på terrassen.
Stolpene er 90x90 og tenker at konsollene skulle være doble 45x90 alternativt 45x120. Nåværende dimensjon mellom stolper er 97 dyp og 195 bred.
Noen som tør å si om det fungerer konstruksjons- og holdbarhetsmessig? Bor i Sthlm, så det er ingen voldsomme snølaster selv om jeg selvfølgelig vil være sikker på at det holder selv om det snør mye.
Kikket litt på byggbeskrivelsen på skjermtaket hos svensk trä der ser de ut til å kjøre med konsoller av enkle 45x120 på lignende konstruksjon så tenker at kjøre med doble 45x120 "bør" bli bra
Hva har du for tak? det er en forskjell på tegl/betong og papp som på bildet. Deretter er det jo målene på selve taket, takvinkel etc. som påvirker også.
Det var ikke ditt spørsmål, men skal du i det hele tatt ha taket? det føles ikke originalt
Hva slags tak har du? Det er en forskjell på tegl/betong og papp som på bildet. Så er det jo målet på selve taket, takvinkel osv. som påvirker også.
Det var ikke ditt spørsmål, men skal du i det hele tatt ha taket? Det føles ikke originalt
Det er plåt, typ sånn som ser ut som takpanner, så ikke supertungt med andre ord. Vinkelen er bratt, ikke målt men har ikke sett at det skulle samles noen mengder små på den lille flaten.
Må dessverre nok la taket sitte igjen, rekkehus der alle naboene har lignende tak, men som du sier, det avviker litt fra stilen..
En ting å tenke på når det gjelder belastningene for innfestingene er hva som skjer med de skruene som holder taket mot fasaden hvis du bytter ut de fremre stolpene. I dag er taket båret i fire hjørner og så sannsynligvis festet i bakkant mot fasaden for å ikke "falle ut/til siden" og den innfestingen trenger ikke være så sterk hvis den bare skal holde litt styr på taket som står på fire stolper.
Bytter du ut stolpene i forkant mot skråstrevere (og de dimensjonene du snakker om fungerer sikkert) så vil taket stå på to stolper i innerkant og det blir et ganske stort moment rundt punktet der stolpen står. Det vil gjøre at taket vil falle ut fra fasaden og da gjelder det at det finnes skruer som sitter i takkonstruksjonen og inni husets stamme som holder for det. Det kan også være lurt å se på hvordan stolpene er festet i overkant mot takets ramme, noe som sannsynligvis krever at du fjerner mer av undertaket for å se. I dag er kreftene i prinsippet rett ovenfra ned i stolpen, men hvis du setter strevere vil det bli annerledes med drag/løft/trykk i de forskjellige punktene.
Jeg tenker ikke engang gjette hvordan den innfestingen trenger å se ut, men den må være solid og noe som i alle fall jeg ville bedt en konstruktør regne på. Regn litt på hvor tungt taket er (egenvekt) og snølast og se om du kan finne en formel for å regne på momentene som blir i forskjellige punkter. Så kanskje det går å finne informasjon om hvor mange skruer som kreves i viss dimensjon for å klare de lastene.
Når du har sjekket om det i det hele tatt er rimelig å gjøre endringen så kan det være på tide å finne en konstruktør som virkelig kan dette.
En ting å huske på angående lastene for innfestingene er hva som skjer med de skruene som holder taket mot fasaden om du bytter ut de fremre stolpene. I dag er taket oppbåret i fire hjørner og så sannsynligvis festet i bakkant mot fasaden for å ikke "falle ut/til siden" og den innfestingen trenger ikke være så sterk om den bare skal holde litt styr på taket som står på fire stolper.
Bytter du ut stolpene i forkant mot skråstivere (og de dimensjoner du snakker om fungerer sikkert) vil taket stå på to stolper i innerkant og det blir et ganske stort moment rundt punktet der stolpen står. Det vil gjøre at taket vil falle ut fra fasaden og da gjelder det at det finnes skruer som sitter i takkonstruksjonen og inn i stommen på huset som holder for det. Det kan også være bra å se på hvordan stolpene er festet i overkant mot takets ramme, noe som sannsynligvis krever at du fjerner mer av undertaket for å se. I dag er kreftene i prinsippet rett opp ovenfra ned i stolpen, men hvis du setter på stivere så vil det bli annerledes med trekk/løft/trykk i de forskjellige punktene.
Jeg tenker ikke engang å gjette hvordan den innfestingen må se ut, men den må være solid og noe som iallfall jeg ville be en konstruktør regne på. Regn litt på hvor tungt taket er (egenvekt) og snølast og se om du kan finne en formel for å regne på momentene som blir i forskjellige punkter. Så kanskje det er mulig å finne informasjon om hvor mange skruer som kreves i viss dimensjon for å klare de lastene.
Når du har sjekket om det i det hele tatt er rimelig å gjøre endringen, kan det være tid for å finne en konstruktør som virkelig kan dette.
Tusen takk for mye informativt svar, du har jo selvsagt helt rett, tenkte ikke hele veien angående endrede lastpunkter. Ut fra det du sier tenker jeg at jeg prøver å løse en bedre grunnlegging enn den halvråtne svillen som bærer fremstolpene i dag, og beholder den opprinnelige konstruksjonen som bevist har fungert. Opprinnelig tanke kom egentlig av at stolpene i forkant har sunket.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.