Jeg er ny på forumet og trenger deres meninger om hvordan man bytter en limtrebjelke med en i stål. Dessverre er jeg ikke så bevandret innen bygg eller har vært huseier tidligere.
Vi ser på et hus vi er interessert i, men en limtrebjelke sitter så langt ned at den må erstattes med noe med mindre høyde. Mitt spørsmål til dere er om høyden på 500 mm kan halveres, samt hvordan man som amatør kan selv regne ut disse dimensjonene.
Hva er takhøyden? Problemet er vel mest at en stålbjelke ikke automatisk er sterkere bare fordi det er en bjelke. På det spennet må man dessuten regne med bjelkens egenvekt og om man nå halverer høyden så får man trolig en del heng. Men alt avhenger jo av hva den bærer?
Min tanke med stål var at høyden ikke blir nøyaktig som trebjelkens høyde, noe som muliggjør fri gange i rommet uten å slå hodet i treet. Over bjelken er en åpen flate som fungerer som stue.
SStefan1972 skrev:
Hva er takhøyden? Problemet er vel mest at en stålbjelke ikke automatisk er sterkere bare fordi det er en bjelke. På det spennet må man dessuten regne med bjelkens egenvekt, og hvis man nå halverer høyden får man trolig en del svai. Men alt avhenger jo av hva den skal bære?
Den stålbjelken som kommer nærmest din limtrebjelke er en HEA 220. Den er 210 mm høy og 220 mm bred. Så må man regne med at brannbeskyttelsesisolering krever litt plass også. Sammenligningen gjelder uavhengig av spennvidden. Man sammenligner enkelt og greit bøyningsstivheten for de ulike alternativene. Bøyningsstivheten er produktet av elastisitetsmodulen og treghetsmomentet for en gitt bjelke av et bestemt materiale. Brukes ofte forkortelsen EI. Elastisitetsmodulen er en materialspesifikk konstant (som dog kan ha ulike verdier avhengig av tilpassingssituasjonen). Treghetsmomentet er en geometrisk størrelse som avhenger av bjelkens tverrsnittsmål. For en bjelke med rektangulært tverrsnitt beregnes det gjennom formelen bxh^3/12.
Den stålbjelken som kommer nærmest din limtrebjelke er en HEA 220. Den er 210 mm høy og 220 mm bred. Deretter må man regne med at brannbeskyttelsesisolering krever litt plass også. Sammenligningen gjelder uavhengig av spennvidden. Man sammenligner ganske enkelt bøyningsstivheten for de ulike alternativene. Bøyningsstivheten er produktet av elastisitetsmodulen og treghetsmomentet for en gitt bjelke av et bestemt materiale. Pleier å forkortes EI. Elastisitetsmodulen er en materialspesifikk konstant (som dog kan ha ulike verdier avhengig av anvendelsessituasjonen). Treghetsmomentet er en geometrisk størrelse som avhenger av bjelkens tverrsnittsmål. For en bjelke med rektangulært tverrsnitt beregnes det gjennom formelen bxh^3/12.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.